ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kom släkten Dahné ifrån  (läst 139 gånger)

2023-06-11, 03:28
läst 139 gånger

Utloggad Annelie Öberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:40
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon vet något o familjen/släkten Dahné från Sättna, Indal i Medelpad o däromkring? Dom verkar vara släkt på min farmors sida men jag vet inte om det var på morssidan (tror det!) eller farssidan. Jag kommer inte längre bak är till en Alfred Wilhelm Dahné född omkr 1823. Men jag vet ej var han föddes el vilka hans föräldrar var?
Skulle bli så tacksam o glad för lite hjälp att få veta mer om dessa. O varifrån kom namnet?
Vill även nämna att vi har en släkt som heter Dandarnelle, eller Dandernell (verkar finnas flera olika stavninar på namnet). Kan dom vara från samma släkt, jag tycker namnen är inte helt olika.. Hoppas på tur. /Annelie Ö Härnösand

2023-06-11, 07:17
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil

Menar du denna familj?

Indal (Y) AI:4 (1814-1824) uppslag 92 (AID: v121741.b97.s92)

Fadern var kronolänsman Ernst Fredrik Dahné.
Hälsar vänligen
Maud

2023-06-12, 10:57
Svar #2

Utloggad Annelie Öberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:40
    • Visa profil
Hej Maud! Ja precis. Det är ett så pass ovanligt namn så jag tänkte det kanske är påhittat nån gång, el "ihopsnickrat" av några andra namn..? Men söker man på detta namn så får man upp liknande, m lite annan stavning o dom flesta verkar härstamma från en viss plats i Tyskland. Jag har inte hunnit titta på det du hänvisade till, Maud, ska göra det idag tänkte jag. Tack för snabbt svar förresten!  :D / Annelie Öberg

2023-06-12, 11:21
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Jag har en uppgift att Ernst Fredrik Dahn (stavades ej Dahné) var född 1788-12-01 (inte 1787 som anges i Indal) i Terjärv i Finland och kom till Sverige efter kriget 1809. Föräldrar ska då vara Lantmätaren i Vasa län Jakob Ernst Dahn och Hedvig Ulrika Kiöping. Detta bör dock kollas upp.

Ernst Fredrik Dahn(é)'s första son Fredrik född 1811 anges senare vara född i Sundsvall men jag kan inte hitta familjen i mantalsregistret där. Hustrun Margareta Holmström var född i Nedertorneå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna