ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 181 gånger)

2023-06-08, 12:02
läst 181 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp.
Om det i födelseboken står fader okänd och inom parentes utom äktenskap på ena barnet och oä på det andra barnet.
Kan fadern bli känd efter giftermålet?
Den som är fadern gifte sig med mamman 1920, barnen föddes 1910 och 1911




Tittar jag i husförhörslängden 10 år efter barnens födslar står det fosterbarn, trots att den biologiska mamman och den förmodade fadern är med i husförhörslängden.

2023-06-08, 12:45
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Jag har i mitt släktträd flera exempel på att en mor med utomäktenskapligt barn gift sig med fadern som då (om inte förr) också erkänt faderskapet. Detta brukar då vara tydligt antecknat i husförhörslängd/församlingsbok.

Det kan också förekomma att en man vid giftermålet erkänner ett utomäktenskapligt barn som sitt, även om han inte är den biologiska fadern.

Om barnen i ditt exempel står antecknade som fosterbarn så ska det väl förstås som att de är fosterbarn i förhållande till mannen i familjen. Men det är ju lite egendomligt om han vid det tillfället skulle ha erkänt faderskapet.

Står de som fosterbarn också i senare församlingsböcker?

2023-06-08, 16:25
Svar #2

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Jag har i mitt släktträd flera exempel på att en mor med utomäktenskapligt barn gift sig med fadern som då (om inte förr) också erkänt faderskapet. Detta brukar då vara tydligt antecknat i husförhörslängd/församlingsbok.

Det kan också förekomma att en man vid giftermålet erkänner ett utomäktenskapligt barn som sitt, även om han inte är den biologiska fadern.

Om barnen i ditt exempel står antecknade som fosterbarn så ska det väl förstås som att de är fosterbarn i förhållande till mannen i familjen. Men det är ju lite egendomligt om han vid det tillfället skulle ha erkänt faderskapet.

Står de som fosterbarn också i senare församlingsböcker?





Tack så mycket för svaret.
I två församlingsböcker så står det att han är fosterbarn. I dom två senare står det inget om fosterbarn. Däremot så står han några rader under fadern, modern och dottern som föddes 1923, 2 år efter att dom gift sig. När dottern föddes står fadern med i födelseboken.

2023-06-08, 18:05
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
Om det inte i någon församlingsbok finns någon anteckning om erkänt faderskap så återstår bara att gissa. Mannen som modern gifte sig med kan vara fadern, men säkert är det inte.
Har modern och hennes man varit sammanboende före vigseln (när de två utomäktenskapliga barnen föddes)?
Vilket är sonens efternamn (när/om det dyker upp)? Om det är samma som moderns make är det en indikation, men inget absolut bevis.
En bouppteckning efter den möjlige fadern kanske är det bästa sättet att få visshet. Om de två utomäktenskapliga barnen inte finns med där så har de aldrig erkänts.

2023-06-08, 18:37
Svar #4

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Om det inte i någon församlingsbok finns någon anteckning om erkänt faderskap så återstår bara att gissa. Mannen som modern gifte sig med kan vara fadern, men säkert är det inte.
Har modern och hennes man varit sammanboende före vigseln (när de två utomäktenskapliga barnen föddes)?
Vilket är sonens efternamn (när/om det dyker upp)? Om det är samma som moderns make är det en indikation, men inget absolut bevis.
En bouppteckning efter den möjlige fadern kanske är det bästa sättet att få visshet. Om de två utomäktenskapliga barnen inte finns med där så har de aldrig erkänts.


Tack så mycket för hjälpen.
Jag kommer kolla vidare på alla dina tips.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna