ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buth, släktförhållanden  (läst 155 gånger)

2023-05-31, 13:41
läst 155 gånger

Utloggad Jessica Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 12:33
    • Visa profil
Hej!
Jag har precis börjat följa en linje bakåt i tiden som känns väldigt spännande. Men jag har fastnat då det står olika på olika platser och jag hittar inget "originaldokument" eller så som känns rimligt.

Det gäller Halvard Brodersson Buth (runt 1500). På många ställen står det att hans mamma är Märta Knutsdotter af Store Drake Intorp. Men på andra ställen står det att Märta, och fadern Broder Buth, fick tre döttrar... Hur går det ihop?

Någon som har lyckats reda ut detta?

2023-06-01, 02:00
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
I skriftserien "Äldre Svenska Frälsesläkter" (utg. Riddarhusdirektionen), band 1/häfte 3, skriver Jan Eric Almquist, med bidrag av Hans Gillingstam, om släkten Buth. Någon Halvard Brodersson Buth nämner de dock inte. När jag googlar på nätet efter denne Halvard verkar han endast återfinnas på privata hemsidor utan källhänvisningar.

Då både Almquist och Gillingstam var erkända och skickliga forskare som med största sannolikhet gått på djupet i släkten men inte nämner Halvard, samt att denne Halvard endast verkar finnas på privata sidor utan källor är mitt tips att inte koppla Halvard som son till Broder Buth och dennes hustru Märta - inga belägg för detta verkar finnas (i alla fall inte i dagsläget).

2023-06-01, 08:14
Svar #2

Utloggad Jessica Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 12:33
    • Visa profil
Tack Lars för ditt svar!
Det är ungefär så jag har resonerat också. Har som sagt googlat osv, men inte hittat annat än människorns egna antavlor. Och jag känner inte att jag har tillräcklig kunskap ännu för att bedöma exempelvis de källor du nämner. Så tack för ditt svar. Det hjälper.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna