ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fridlevstad (K) AI:1 (1733-1771) Bild 106 / sid 98  (läst 104 gånger)

2023-05-24, 15:36
läst 104 gånger

Utloggad Anita Johansson Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 473
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 13:47
    • Visa profil
Hej,
Har i flera år forskat på min släkt men först nu lagt märke till en kolumn i böckerna för fridlevstad (kanske även hos andra)...


I mitt exempel enl ovan "Anders Stensson   första kolumnen 46 (ålder), nästa, 15 vad står det för?

Hoppas på svar.


Hälsningar
Anita Johansson Holmberg

2023-05-25, 19:18
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Denna kolumn förekommer ju endast i längden för 1753, Enligt rubriken skall sifferbeteckningen avse "stånd"., vilket jag i detta sammanhang tolkar som position i samhället. Prosten Fröjd och hans familj, inklusive hjälppprästen?, Selander betecknas samtliga med siffran 2, och detsamma gäller komministern och hans familj (s. 97). Prostens och komministerns tjänstefolk har siffran 4 (s. 97). Bönder och deras hustrur betecknas genomgående med siffran 15 och deras barn och tjänstefolk med siffran 23. Gamla båtsmän och deras hustrur verkar betecknas med 17 och aktiva båtsmän och deras hustrur med siffran 19. Även deras barn betecknas med siffran 23. Det finns ytterligare beteckningar, men tiden tillåter mig inte att forska vidare om detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna