ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart bor Prästerna Kempe  (läst 84 gånger)

2023-05-09, 17:07
läst 84 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
De två kyrkoherdarna i Harbo, Johan Kempe dä och Johan Kempe dy var verksamma mer eller mindre mellan  1695 och 1748 ned ett kort avbrott mellan 1714 och 1718. I mantalslängden finns de med men tittar man i husförhörslängden så finner jag dem inte under denna tid. Jag ser att ofta då något eget barn/barnbarn föds så skrivs det in i efterhand med en annan penna. Familjen återfinns ofta som vittnen till dop så de måste finnas i närheten. Men tittar man i hfl för prästgården dyker bara drängar och pigor upp

2023-05-13, 10:17
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:58
    • Visa profil
Att de inte finns med i husförhörslängden kan bero på att de inte behövde genomgå något husförhör. Det var ju prästen själv som höll i förhören och även om dennes närmsta familj kanske skulle genomgå dem så är det inte säkert man brydde sig om att nedteckna resultatet. Men vill man forska mer i ämnet rekommenderar jag domböckerna, i de jag läst har prästerna varit med i mängder av tvister där bostaden nämnts. Alltifrån bråk när prästänkan skulle samsas med nästa präst som flyttade in, till tvister om ängar, hagar, vägar, forsar, ålafisken, tjänstefolk och så vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna