ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kontakta släktingar  (läst 244 gånger)

2023-05-04, 09:28
läst 244 gånger

Utloggad Anders Hedman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:21
    • Visa profil
Hej!
 Jag funderar på att försöka kontakta en släkting jag upptäckt att jag har i USA för att fråga om hon har släkthistorier eller arkivalier och bilder. Hur är andras erfarenhet av att kontakta släktingar? Är det lätt att misstas för att vara en lurendrejare som vill komma åt deras kontokort? Har någon något praktiskt tips på hur man får deras kontaktuppgifter om man inte hittar dem när man söker förutsättningslöst på internet.

2023-05-08, 13:12
Svar #1

Utloggad Jan Olowson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 20:46
    • Visa profil
    • My Heritage: Fam Olowson-Nielsen - 27092012
Hej!


Har själv erfarenhet av att ta kontakt med nulevande släktingar och för det mesta går det bra bara man är tydlig med vad det gäller och förklarar varför man kontaktar personen ifråga. En gång gick det inte så bra och det var när jag ringde upp en kusin till min mamma som kom från Danmark. Trots att jag talar hyfsad danska så blev det ett missförstånd för kusinen ifråga trodde att jag var en telefonförsäljare och avbröt samtalet och när jag försökte ringa upp igen så svarade han inte.


Gör ett försök så får du se hur det går men för det mesta brukar släktingen bli glad!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna