ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänt om namnbyten  (läst 163 gånger)

2023-04-30, 12:30
läst 163 gånger

Utloggad Mikael Sparr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:47
    • Visa profil
Hej,
Detta har säkert avhandlats många gånger men jag hittar inga allmänna beskrivningar.
Hur har möjligheten att byta namn sett ut genom historien?
Kunde man tex under 1700talet ta vilket namn som helst?
Vilka effekter fick det på livet? Om man tex var brottsling och smet från byn, drog till en ny by och sa att man hette något annat? Helt enkelt tog en ny uppdiktad identitet. Kunde man det? Fanns ju inga telefoner direkt så någon kunde kolla upp detta
Jag verkar ha en del kringvandrande släktingar som inte ville vara med i "rullorna" och verkade hitta på namn. Hur ska jag kunna följa dessa bakåt?
Vänligen Mikael

2023-04-30, 15:55
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 17:42
    • Visa profil
Under 1700-talet kunde man byta namn som man ville, men man fick inte röra sig som man ville mellan olika områden. Hade man inte prästbetyg/pass med sig var man inte välkommen. Det var inte bara att slå sig ner på en ny plats, de krävde att få veta var man kom från och ville ha besked därifrån vad man var för person. Undantag kanske för bruksorter, militären och liknande där man behövde arbetskraft och var villig att se mellan fingrarna till en viss del.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna