ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Ludvig Andreasson  (läst 145 gånger)

2023-04-26, 11:23
läst 145 gånger

Utloggad Geir Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 08:28
    • Visa profil
Heisann![/size]Jeg jobber litt med slekten, og har kommet over en herremann (min morfars far)Han gifter seg aldri med min morfars mor (som er norsk) og forblir i Sverige.Det står i Husförhörslängden for Nössemark 1887 at han "tagit värfning til Kungl. Gard."Er det noen som har mer informasjon om dette regimente?
Det het vel Kung. Svea Livgarde i 1887?
Er det samme regiment som idag kalles Svea Livgarde?
Finnes det papir, bilder, flaggor eller annet spennende som jeg kan lete mer i.Legger med en link til denne husförhörslängden.Link: Nössemarks kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13416/A I/12 (1886-1890) - Riksarkivet - Sök i arkivenSida 28 - Karl Ludvig

2023-04-26, 12:31
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 19:08
    • Visa profil
Att han har fått attest "för värfning till Kongl. Gardet" betyder inte med säkerhet att han också blev soldat. Han tycks ju inte ha tagit ut flyttbetyg för flytt till någon av Svea Livgardes församlingar ( https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=svea+livgarde&Lan=0&lf=Ladda+arkiv&PageSize=100&Arkiv=SE%2fSSA%2f0005E&tab=serie#tab )

Däremot tog han helt klart ut flyttbetyg 1889 och flyttade till Undersåker. I inflyttningslängden Undersåker C:6 sid 179 står han som arbetare.

2023-04-26, 13:45
Svar #2

Utloggad Geir Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 08:28
    • Visa profil
Att han har fått attest "för värfning till Kongl. Gardet" betyder inte med säkerhet att han också blev soldat.

Takk for info.
Jeg har blitt informert om at han faktisk gjorde det, og sammen min sin kusin Eugenius Petersson. De var gardister i 1 år, har jeg hørt.
Finnes det noen måte å søke på Eugenius da? Om han har "tagit värfning" ??

- Geir

2023-04-26, 15:59
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 19:08
    • Visa profil
Ja, även Eugenius fick attest för mönstring till gardet i september 1885, se Nössemark AI:12 sid 30.

Men ingen av dem tycks ha flyttat till någon gardesförsamling.

"Gardet" skulle kunna vara både Svea livgarde och Göta livgarde. För Göta livgarde finns rekrytrullor, och de kan man gå igenom även om det blir tidsödande:
Göta livgarde: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00025679_00001

Det finns ingen motsvarighet för Svea livgarde såvitt jag känner till.

2023-04-27, 07:55
Svar #4

Utloggad Geir Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 08:28
    • Visa profil
Ja, även Eugenius fick attest för mönstring till gardet i september 1885, se Nössemark AI:12 sid 30.
Men ingen av dem tycks ha flyttat till någon gardesförsamling.

Ok, da får jeg slå meg til ro med det.
Kann du noe om reglene for slikt da?
Hvis min slektning fikk en slik attest så betydde det vel at de måtte møte til tjeneste?
Og hvis det ikke er frivillig om du møte, hvordan kan de ha sluppet unna?
Har de rømt til Norge kanskje? Eller bare søkt seg fri?

2023-04-27, 09:59
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 19:08
    • Visa profil
Jag har för lite kunskap om detta. Här finns dock lite mer information om soldater som tog värvning:

http://www.hhogman.se/indelta-vs-varvade.htm

Att Karl Ludvig och Eugenius fick attest betyder, tror jag, bara att församlingsprästen skrivit ett intyg om deras födelse och att de var döpta och konfirmerade.

Det är möjligt att både Karl Ludvig och Eugenius tog värvning men sedan lämnade tjänsten innan kontraktet löpte ut. Eller att de aldrig kom till gardesregementet. Det kan också varit så att de sökte värvning men inte blev godkända.

Om Karl Ludvig finns ju anteckningen "Vistas å okänd ort 1888". Han kan ha hållit sig undan någonstans, kanske i Norge. Men att han sedan fick flyttbetyg till Undersåker talar emot det. Om han var eftersökt för att ha lämnat tjänsten borde han inte kunnat få flyttbetyg.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna