ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livkompaniet vid Upplands Regemente  (läst 132 gånger)

2023-04-16, 18:20
läst 132 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej!
Min anfader Erik Djerf Lindrot (1772-1833) tjänstgjorde inledningsvis under namnet Lindrot vid Svea Livgarde under åren 1795-1801, då han övergick till Livkompaniet under Upplands regemente (Forsby rote, Björklinge socken, Uppland). Han finns med i generalmönsterrullorna för 1803 och 1807. 1807 års rulla är upptecknad i Pommern, varför jag utgår från att han fysiskt var på plats där. Eftersom livkompaniet skulle skydda regementschefen bör det också vara rimligt att hela kompaniet var på plats med regementschefen.


Jag skulle dock gärna vilja söka reda på om min anfader deltog i följande strider under de närmaste åren, som slaget vid Oravais, marschen upp i Finland, korta kommenderingen till Åland, marsch mot Norge mm. Översiktlig information om att Upplands regemente på nätet ger vid handen att regementet med viss bataljon deltog i dessa insatser. Frågan är bara i vilken omfattning ’min’ anfader var utkommenderad.


Eftersom han var soldat vid roten (vice korpral) fram till sin död 1833 (som är antecknats som ’död av vådlig händelse’ - ett till synes olösligt mysterium då dödböcker för Björklinge är förkomna för den tiden) var han ju ’fit for fight’ i alla fall.


Vet någon om det finns andra källor, rimligen inom militaria, att rota i för att om möjligt få information om ovan? Skulle vara spännande att kunna följa honom.


Att han sannolikt var utkommenderad till arbete med Göta kanal runt 1830 är sannolikt, en indikation är att vi har en silversked stämplad i västSverige då och har ingen annan släktanknytning dit. Vet någon om det finns arbetslistor för kanalbygget är också detta intressant.


Håller tummarna för några tips! Bästa vårhälsningar från SusNne


2023-04-16, 19:08
Svar #2

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Tack för tips - dock väldigt spridda handlingar, så svårt få en överblick. Antagligen får det bli en tur till krigsarkivet för läsesalstitt någon gång; bara inse att den digitaliserade världen inte är fullkomlig. Men lite märkligt att en så till synes enkel uppgift, vilka kompanier ur resp regemente som vid olika tidpunkter kommenderades, inte finns någonstans. /Susanne

2023-04-16, 19:23
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Det finns även Riksarkivets ämnessamlingar. Militaria
Och Krigsexpeditionen 1714-1840

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna