ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpet Stubbe eller Torpen Stubbe????  (läst 168 gånger)

2023-04-13, 11:37
läst 168 gånger

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej
Jag har anor från detta torp.
Det som jag inte blir riktigt klok på är om det finns 3 st torp med samma namn i församlingen, se AI:4.
Kan det vara så att torpet ägdes gemensamt av säterierna Ekenäs, Svenneby, Mauritsholm.
Söker man på google idag så får man bara en träff i närheten av Ekenäs.
Bifogar register från AI:4
Hoppas på en förklaring


Hans Callersjö

2023-04-13, 18:39
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 03:46
    • Visa profil
Det var tre torp. De finns ofta inte kvar idag, och om inget annat byggts på platsen är namnet ofta bortglömt.

2023-04-14, 04:37
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Att det är tre Torp består det av kunskap på plats.
Genom att kolla Mantalslängden och olika kartor så förefaller det inte vara så.

2023-04-14, 08:54
Svar #3

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Lennart å Leif!
Tack för era svar.
Jag öppnade Historiska kartor på Lantmäteriet å fann en "Geometrisk avmätning" för Ekenäs 1695.
Där finns Stubbe angiven och överensstämmer med det Stubbe som finns idag ngt väster om Ekenäs slott.
Så det stämmer med att de två andra under Svenneby och Mauritsholm har troligen fallit i glömska


Hans Callersjö

2023-04-14, 09:54
Svar #4

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Jag är ättling till Snickaren Sven Larsson som bebor Stubbe åren 1653 till 1688 enligt Mantalslängden och står för den tiden i Askeby socken, men att han tjänar vid Ekenäs.
Under den tiden finns enbart ett enda Torp med det namnet.
Det var därför jag frågade om det fanns annan mer kvalificerad kunskap än så.

På 1700-talet står enligt Mantalslängden torpet Stubbe inte lägre under Ekenäs utan har blivit lagd under Svenneby.
Om det inte framkommer annan god kunskap i saken är det nog ett och samma Torp som det finns bara ett av.
Att de som står tillsammans enligt Mantalslängden, men under olika gårdar enligt Husförhörslängden kan bero på att de istället arbetar vid de olika gårdarna.

Enligt karta finns dock Lilla Stubbe och Stubbekulla på andra sidan gränsen till Askeby Socken.

2023-04-14, 11:03
Svar #5

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Lennart
Det är troligt som du anger att det bodde fler familjer på torpet Stubbe, som tillhörde olika husförhörsrotar, vilket gör att att det "finns fler" torp Stubbe i Örtomta.
Frågan är därmed avslutad.
Mina anor från Stubbe är Jöns Jönsson å Kerstin Andersdotter, mitten 1700, som jag kontrollerar eftersom jag tog fram dem i början på 1990-talet. Det blev lite fel fel då med avskrifterna bl.a beroende på "fler" Stubbe, dåliga fischkort och nybörjarovana. Det är lite klurigt eftersom det är luckor i serien hfl samt att det verkar vara fel på födelsedata.


Hans Callersjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna