ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Eskilsdotter  (läst 212 gånger)

2023-04-11, 09:29
läst 212 gånger

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Framlidne Bo Ekvall uppger att Stina Eliasdotter, f.1746 i Långsele, blev gift till Sundsvall; se familj 6 (https://web.archive.org/web/20171221071311/http://partenon.com/gen/1nyland3.htm). Att denna kvinna skulle ha genomgått en namnförändring (Karen enligt vigselnotis) är synnerligen  långsökt. Den som avses i vigseln är naturligtvis Stinas (Kierstin enligt f-notis) äldre syster (Catharina).

Stinas i Holm härkomst styrks av dopvittnet pigan Lisa Andersdotter för hennes son Nils (1783). Lisa adresseras där Långsele. Hon var utan tvekan dotter till Stinas syster Malin och hennes make Anders Eriksson i Nyland.

2023-04-11, 13:43
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Ja, denne Stina i Holm gav mig mycket huvudbry för några år sedan. Det är ytterst ovanligt att Holm har ingiften från Långsele-trakten i Ångermanland.
Ekvall's ihopblandning av systrarna strulade till det lite. Han anger även att modern Katarina Andersdotter i Nyland, Långsele ska ha en far som heter Per Nilsson. Detta kan ju omöjligen stämma.

2023-04-12, 08:06
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:11
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Eskil Eskilssons företrädare på hemmanet är Anders Abramsson. Denne har en dotter som först förekommer i mtl 1724, bör alltså vara född 1708. i 1729 års mtl (undertecknad 1728 9/12) finns även en måg som bör vara Eskil Eskilsson. Anders måste vara identisk med den båtsman Anders Abramsson som finns i Nordsjö, och där finns han(s hustru!) redan 1708. I 1718 års mtl står att Per Nilsson ersatts av båtsman Anders Abramssons hustru och att Per Nilsson "skrifwes i Nordsiö". Jag tolkar allt detta som att Karin Andersdr inte är Per Nilssons dotter, utan Anders Abramssons. Denne är alltså inte gift med Per Nilssons änka.

2023-04-12, 17:53
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Att Bo Ekvalls arbete över Långsele socken har medfört släktforskare problem är ytterligt förståeligt.

Den som inte har använt sig av den viktiga Källan som att läsa Domböckerna för tiden före Kyrkböckernas ministralböcker (som börjar år 1732) kan omöjligtvis presentera en trovärdig släktforskning och sockengenealogi.
Bo Ekvall har inte läst Domböckerna för befolkningen boende i Långsele socken som krävs för att det skall bli riktigt.

Uppskattningsvis hälften av uppgifterna har varit felaktiga i de fall mina förfäder redovisats, där jag medelst Domboksläsning har forskat fram hur det förhåller sig.

Att hans arbete nu återigen blivit tillgängligt, gör att alla hans felaktigheter spridas för de som inte själva gör en riktig släktforskning genom att läsa Domböckerna.

2023-04-13, 14:24
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Ja, i Nyland 3 så tar Per Nilsson över 1712 efter Nils Mattsson. Men som Per Sundin säger, 1718 så är han ju ditskriven felaktigt och flyttad till Nordsjö 7 där han finns kvar med fru och son tom 1721.

Jag skulle hellre misstänka att Anders Abramssons hu som kommer till Nyland 3 1718 skulle kunna vara en syster till Per Nilsson? Och är då alltså en dotter till Nils Mattsson. Men det måste ju undersökas mer förstås.

När det gäller Stina Eskilsdotters syster Katarina som gifter sig med Per Holmberg till Sundsvall, så funderade jag ett tag på om det inte kunde finnas nån koppling till Holm där också pga hans namn. Men jag finner inga belägg för det. Per Holmberg dyker upp i Sundsvalls mantal 1771. På raden ovanför finns en Nils Holmbergs änka, som kan tänkas vara modern. Per dör 1786 och sedan är änkan Katarina kvar där med en son och dotter. Sonen gifter sig 1802 och verkar heta Nils. Katarina förekommer sista gången i mantal 1803 och sonen verkar ha dött strax efter för 1804 finns bara Nils Holmbergs änka kvar. Dottern skulle kunna tänkas vara "borgaredotter från Sundsvall" Katarina Kristina Holmberg som gifter sig 1799-12-30 i Högsjö, men hennes angivna födelseår stämmer dåligt.

Intressant är att när Katarina Eskilsdotter föds i Långsele så är ett vittne Petter Holmberg vid Graninge bruk. Så Holmbergs har nog snarare koppling dit.
 

2023-04-13, 16:50
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Ekvalls hemsida har inte återuppstått men finns, efter att den för flera år sedan togs ner, ännu tillgänglig hos Wayback Machine.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna