ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 29 år mellan döden och begravningen.  (läst 133 gånger)

2023-04-10, 23:25
läst 133 gånger

Utloggad Johanna Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 15:37
  • Från Sandviken i Gävleborgs län, Gästrikland.
    • Visa profil
Hallå allihop.

Vill börja med att meddela att jag har mailat kyrkan som Adolf Johan Larsson - AJL ligger på begravd på, men jag kan inte släppa tankarna kring detta enorma mellanrum, 29 år..

Vad kan ha hänt tror ni?
Har det skett en gravflytt?


Hans föräldrar är födda utanför Gävleborg, dem hamnar sedan i Sandviken 1880, där min huvudperson föds och han blir kvar i Sandviken i hela sitt liv, skaffar fru och barn, samtliga barn föds i Högbo/Sandviken. AJL och SEL f. Forsberg avlider i Sandviken.
AJLs pappa och mamma begravs i Sandviken, samma kyrkogård som AJL.

Dessvärre kan jag inte få fram vart AJLs fru är begravd, SEL (Sofia Emma Larsson / f. Forsberg), hittar ingen som är avliden ens i närheten av datumet hon är född, har funnit hennes dopsedel och är det korrekt inplitat så vette tusen vart hon tagit vägen.

https://www.svenskagravar.se/gravsatt/af221560-4528-478d-8c94-fafe7dc5746c
/ JP / velma

2023-04-11, 03:42
Svar #1

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Hej Johanna.  Du har blandat ihop personer. Denna Sofia Emma Larsson är inte Adolf Johans fru, det är hans mamma.  Adolfs fru heter Charlotta född Dunderberg den 27 mars 1881 och finns med i " Begravda i Sverige ". Men någon gravplats lär du inte hitta då hon är placerad i minneslund. Du har nog gett svaret själv när du skriver  Har det skett en gravflytt?  Adolf kremerades och det gjorde säkert också hans fru. De placerades först i en vanlig jordgrav. Men med tiden återgick gravplatsen till församlingen. För att kunna nyttja platsen så har man blivit tvungen att flytta urnorna till en minneslund, och det bör ha skett den 29 augusti 1975.  Pastorsexpeditionen skall kunna informera om detta.


Lycka till // Lars


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna