ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göran Persson Husby sn  (läst 142 gånger)

2023-04-08, 14:40
läst 142 gånger

Utloggad Lena Sundfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 16:22
    • Visa profil
Hej! Jag forskar på Sundfors släkten och har landat i Stjernsund där namnet "startade". Nu har jag fastnat, är också lite hemlärd nybörjare och skulle vilja ha tips på böcker. Vad finns det för socken/hembygdsböcker från Stjernsund där man kan hitta igen var och hur de levde tex.
Göran Persson f 1640( vad jag tror) död 1682. De släktträd jag hittat verkar också stannat just här. En farbror till mig har för många år sen forskat, tyvärr är allt borta. Det vi hört i alla år är att vi kommer från vallonerna. Vore spännande att hitta den tråden om den nu stämmer.

2023-04-09, 09:45
Svar #1

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
Hej,För flera år sedan var jag i Stjärnsund och köpte boken "BRUKSLIV Axplock ur Stjärnsunds 1900-talshistoria",Där hittade jag en del från mina äldre anaor, bl a Mats Matsson Grusell och skolkort med min far.  Där finns en hel del intressant om de gamla smedsläkterna.    Den är utgiven av Södra Dalarnas Lokalhistoriska  Sällskap. Stjärnsund 1997MvhElse-Marie Dyrsmeds

2023-04-09, 10:09
Svar #2

Utloggad Lena Sundfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 16:22
    • Visa profil
Tack! Då ska jag försöka få tag i den. Förhoppningsvis tar jag mig en tur till Stjärnsund också i sommar.

2023-04-09, 10:15
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:26
    • Visa profil
Hej Lena.
Jag tänkte tipsa om samma bok som Else-Marie redan gjort. Jag skrev en artikel i den om Stjernsund före Polhem, då det hette enbart Sund. Den kan nog vara intressant.
När det gäller Göran Persson och hans släkt finns inget som tyder på valloner. Före 1700, när Christoffer Polhem grundade sitt manufakturverk fanns inga valloner på orten, och inte många därefter heller. Det är en vanlig myt att man härstammar från valloner. Göran Persson som föddes runt 1640 på Sund vet vi inget om när det gäller ursprunget. Det finns ett par Per att välja på som kan ha varit hans far, men utan forskning i domböckerna går det inte att se. Det är inte säkert att det går den vägen heller, om man inte tvistat om arv eller jordeköp eller så. Göran Perssons hustru Malin Andersdotter kom från bondesläkt i Kallbäck, fadern Anders Mårtensson och modern Kerstin Andersdotter.
Hälsningar
Leif Olofsson

2023-04-09, 10:38
Svar #4

Utloggad Lena Sundfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 16:22
    • Visa profil
Tack Leif! Jag har anat att det kan ha varit ett felspår. Lika intressant i alla fall! Min farbror dog -82 så hans forskning var nog lite svårare när man åkte runt för att hitta kyrkböcker. Lite synd när ett spår tar slut. Känns spännande att hitta mer om hur de levde där och då när vårt namn kom till.
Jag såg ett tips på Husbysocken häften som jag också ska försöka hitta.
Vänligen Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna