ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilla Bornö  (läst 240 gånger)

2023-04-03, 17:59
läst 240 gånger

Utloggad Jan-Olof Hjälmered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-08, 18:42
    • Visa profil
Hej
Jag har några anor som anges som födda på Lilla Bornö. Googling anger att det nu endast finns 2 fritidshus på ön. När försvann permanent boende på ön?
De som jag talar om är Anders Ol(of)sson 1760-1849, hans hustru Johanna Andersdotter 1759-1820 samt deras dotter Britta Andersdotter 1799-1845.
Tacksam för alla information om Lilla Bornö.

Jan-Olof

2023-07-26, 08:48
Svar #1

Utloggad Kerstin Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-08-17, 23:21
    • Visa profil
Hej Jan-Olof!
Så roligt att hitta en släkting här. Jag hörde mycket om Lilla Bornö som barn, min mammas mormor var född och uppvuxen där, men flyttade som gift till Göteborg. Hon hade två ogifta döttrar, ”tanterna”, som vi kallade dem, alltså mostrar till min mor, som tillbringade en del av sina somrar på ön. När de talade om Lilla Bornö lät det som att det var paradiset på jorden. Ön skall ha varit permanent bebodd till 1978, och torpet Linhagen fortfarande i släktens ägo, friköpt på 1930-talet.

Om vi skall reda ut släktskapet lite:
Johanna Andersdotter var Anders andra hustru och inte mor till Britta. Det var första hustrun Margareta Jönsdotter, som dog i lungsot 14/4 1805. Hon var också min mm mf ff:s halvsyster.
Sonen Olaus förblev barnlös i sitt äktenskap med Kajsa Andersdotter, men ett barnbarn till Kajsas bror, Maja Greta Carlsdotter gift med Johannes Olsson och bosatt på Lilla Bornö, bytte bostad med Torsten Jönsson, min mm mf, 1856. De skall ha varit sysslingar. Torsten kom från torpet Kroken, som hans mor Agneta Maria Ruderberg ärvt av torparen hon gift sig med året innan han dog. Förmodligen för att få bo kvar, hon hade blivit utslängd från ett soldattorp innan, när maken/soldaten dog. Det var hårda tider med berörande människoöden.

Uppgifterna om Lilla Bornö är från Skredsviks, Herrestads och Högås hembygdsförenings skrift ”Torpen under Gullmarsberg”. Leif Molander har i sin bok ”Gullmarsberg och Cederslund med omnejd förr och nu” några sidor om Lilla Bornö, även i boken ”Från Gullmarns inre del”. De  finns på några bibliotek.

Det var alltså på Linhagen släkten bodde, det andra torpet, Bornö, arrenderades i början av 1900-talet av Margaret Kjellberg, släkt med grundaren av Kjellbergska flickskolan i Göteborg.

2023-08-01, 10:18
Svar #2

Utloggad Jan-Olof Hjälmered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-08, 18:42
    • Visa profil
Hej
Tack för informationen. Jag ska läsa och begrunda.

Jan-Olof

2023-08-06, 16:41
Svar #3

Utloggad Jan-Olof Hjälmered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-08, 18:42
    • Visa profil
Kerstin
Jag har läst och begrundat Ditt material.
Jag har via mail varit i kontakt med de två systrar som äger ena huset på Linhagen. Är de släkt med Dig?
Det visar sig att vi har en gemensam förfader i Jon Jöransson Mercurius (omkring 1777 och död 2/8 1852 i Brastad. Är det någon i Din släkttavla?

Jan-Olof

2023-08-08, 11:36
Svar #4

Utloggad Kerstin Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-08-17, 23:21
    • Visa profil
Hej igen!
Om systrarna du nämner är (som jag tror) barnbarnsbarn till Carl Johan Torstensson som bedrev jordbruk på Linhagen i början av förra århundradet, så är vi bryllingar. Det var hans syster Johanna som flyttade till Göteborg med sin Johannes från Baggetorp, Skredsvik 1875.

Någon släkt i Brastad har jag inte funnit, den grenen bör ha kommit till när Carl Johans dotter Betty gifte sig med snickaren Anders Hansson från Brastad. Om systrarna på Linhagen är intresserade, så har jag en hel del intressanta uppgifter om Johannas och Carl Johans släkt tillbaka till ca 1600 och även en del fotografier.

2023-08-08, 18:42
Svar #5

Utloggad Jan-Olof Hjälmered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-08, 18:42
    • Visa profil
Kerstin
Jag har fått bekräftelse att har direkt släktskap med Carl Johan Torstensson.
Tar Du kontakt med dem?

Jan-Olof

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna