ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brenner, Daniel mönsterskrivare  (läst 78 gånger)

2023-03-15, 20:34
läst 78 gånger

Utloggad Klas Englund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:41
    • Visa profil
Jag rör mig bland soldater i Folkare Kompani, Västmanlands regemente. Där finns en period en Fourir de Brenner, antagen som 116 Tupp 1777 och avskedad 1788. Av en slump hittar jag sedan dödsnotisen efter mönsterskrivaren Daniel Brenners änka Christina Runbom f. 1689, som dog 10/7 1760.
Jag vet att det finns två (stora) släkter Brenner/de Brenner, men jag undrar ändå om det finns något släktskap. Jag hittar inte Daniel på adelsvapen.se men väl furiren Carl Henrik de Brenner f.1851 d.1828 (alias 116 Tupp). Än en gång, de här herrarna kan vara släkt men måste inte nödvändigtvis vara det.

Min undran är om någon här har koll på Daniel Brenner.
Änkans efter Daniel Brenner dödsnotis finns i Folkärna F:1 sidan 190.

Extra plus vore att få lite mer kött på benen om Carl Henrik de Brenner f.1751 d.1828 i Stockholm (adelsvapen.se, 1464 Brenner).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna