ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hökensås, Älekärr och Högaruder i Härja socken: Sandahl och Jonsson  (läst 95 gånger)

2023-03-14, 13:48
läst 95 gånger

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-06-05, 22:21
    • Visa profil
Hej!
Jag gör ett nytt försök med Högaruder. Med trevligt tidigare hjälp här i forumet har jag hittat fram till gårdarna Högarud och Kohlabacken på Hökensås. De var tidigare ödeheman som togs över av en Lars Jonsson (Högarud) och en Lars Sandahl (Kohlabacken) - både i 1779. Sedan kommer jag inte vidare, någon som vet? Har kollat både arkiv digital och andra källor, men vad som hände dessa två, deras familjer och hur de (eller om de) kan kopplas till min frus familj?
Med vänliga hälsningar
Tore Svendsen

2023-03-14, 15:21
Svar #1

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-06-05, 22:21
    • Visa profil
Jag tillåter mig att svara mig själv, eller snarare komma med några tillägg: Jag letar alltså efter sambandet mellan olika gårdar på Hökensås.
Jag har flera namn att operera med, Högaruder, Kihlåsen och Kohlabacken. Det lär också ha funnits flera andra gårdar inom Älekärr by.  Det är kanske dessa tre namngivna gårdar som senare kommer att gå under bruksnamnen Högaruder 1-3? Kihlåsen låg på den tiden inunder Velinga socken, medan Högaruder låg under Härja. Och här står jag lite fast i mitt sökande. Hur hänger det samman? Om jag visste det är det möjligt att jag kan komma vidare!
Med vänliga hälsningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna