ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spore  (läst 60 gånger)

2023-03-09, 14:32
läst 60 gånger

Utloggad Sven-owe Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-03-28, 22:48
    • Visa profil
Hej!
I min släktforskning på min biologiska farfars sida har jag träffat på anfäder som heter Spore i efternamn. De generationer jag har fått fram genom kyrkböcker är Hans Persson Spore född i Grangärde 1618, Hans Persson Spore född i Sporberget Norrbärke församling 1700, Hans Hansson Spore född i Slogberget Norrbärke församling 1734 samt Mats Hansson Spore född 1762 i Ramsberg. När jag började googla på släktnamnet Spore fick jag fram uppgifter om att Spore var/är en uradel/frälsesläkt med ursprung i Finland. En annan uppgift om namnet Spore var att Hans Persson Spore född 1618 flyttade till Sporberget i Norrbärke från Grangärde och tog sig namnet Spore när han fick en fastighet att förvalta vid Sporberget.
Min stora undran är nu om denna Sporesläkt kan ha sitt ursprung i den finländska uradeln/frälsesläkten eller om namnet Spore hittades på av Hans Persson när han flyttade till Sporberget?
Skulle vara mycket tacksam om någon har information om denna släkt och dess ursprung.

MVH
Sven-Owe Eriksson
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna