ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Funnen okänd farmors mor  (läst 212 gånger)

2023-03-04, 22:34
läst 212 gånger

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Efter att ha forskat i arkiv och lyckats få släkt och främmande personer att lämna DNA-test, byggt deras släktträd för att försöka knyta ihop okända DNA matchningar, så har jag nu lyckats med att få klarhet i vem som var min fars okända mormor.
Detta känns givetvis mycket tillfredsställande och än mer eftersom min far fortfarande lever och har hälsan 103 år gammal.

Frågan som nu har infunnit sig är om det är okej enligt god "släktforskarheder" att jag nu kan lägga ut mina nya uppdaterade släktträd offentligt, eller finns det något forum där man först bör kungöra detta? Jag vill ju ogärna att mina nyvunna släktingar ska ta illa upp och undra vad jag är för kanalje som påstår sig vara släkt med dem. Några har jag ju redan haft kontakt med då de har hjälp till att lösa gåtan genom att själva lämna DNA-test, så dessa är ju införstådda och informerade men jag tänker på andra som jag inte har haft kontakt med eller kanske inte en känner till.

Slutligen vill jag också dela min erfarenhet att DNA-verktyget WATO, var det som till slut ledde fram till lösningen. Efter att ha prickat in 10 olika individmatchningar i olika generationer från två olika släktträd som löpte samman i en familj, så hade jag en starkt kandidat till farmormrs-mor. Genom att då kontakta den äldsta levande närmsta släktingen och även ytterligare en person som borde dela mtDNA med min far och be dem lämna DNA-prov, så blev det tydligt och klart att min teori var korrekt. Denna person stämde även in på den enda "säkra" uppgift som jag hade från arkiven, att "modern var omkring 22 år".

Söker ni okända förfäder så vill jag uppmuntra er att fortsätta gräva och att använda WATO. Man behöver rätt många matchningar från olika familjer, för att den ska komma fram till bra hypoteser, men har man sådan tur som jag hade att man finner att två familjer som man har matchningar på går ihop, så är man nära lösningen. Om man inte gör det så kan jag informera om att WATO oftast verkar lägger in halvsyskon som den troligaste hypotesen men det behöver inte stämma och så visade sig att det inte var i mitt fall. Efter sista personen lämnade sitt DNA-testet så är nu min egen hypotes och ett okänt halvsyskon de som får högsta värdet på troliga kandidater till min okända farmors-mor. Eftersom det teoretiskt inte är möjligt med ett halvsyskon som matchar båda familjernas DNA, så är det alltså nu säkerställt att det bara finns en möjlig person som är min okända farmors-mor!

2023-03-05, 02:13
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Nu levande personer bör inte anges med några personuppgifter pga Personuppgiftslagen (PUL). Själv har jag i mitt offentliga släktträd på nätet för mig och mina 3 levande syskon (proband) endast angivit "4 personer, födda mellan 1953-1965", medan båda mina föräldrar är döda och finns med namn och födelse/döddatum etc.

Om jag skulle känna osäkerhet om hur mitt släktträd, gällande offentlig publicering, skulle kunna uppfattas av nyfunna släktingar, skulle jag troligen försöka kontakta dom och meddela mina avsikter och fråga om de har några invändningar. Men håller jag mig till PUL skulle det nog mycket till för att jag inte skulle publicera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna