ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ort i St.Tuna  (läst 170 gånger)

2023-03-03, 11:09
läst 170 gånger

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Jag söker orten för Stina Andersdotters födelse i St.Tuna. Jag vill också hitta hennes föräldrar i husförhörslängderna.
Hon föddes 3/1-1728 i St Tuna fs i (som jag kan tyda det) Hetinge. Hon gifte sig med soldaten Jonas Jonsson Räf och flyttade till Husom i Lima församling och dog där. Allt enligt dödboken från Lima F:2 s.32 attest 8.  Men jag kan inte hitta Hetinge i  Stora Tunas husförhörslängder. Det närmaste jag kommer är Hyttinge men jag kan inte se henne eller hennes föräldrar där heller.
Är det någon som känner igen Hetinge?

2023-03-03, 12:17
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:17
    • Visa profil
Jag hittar en Kerstin (Stina) född 3/1 1728 i Stora Tuna C:4 sid 75 men om det är rätt födelsenotis läser jag orten som Fiäckelmyra (Fjäkelmyra) och fadern som Eric Johansson. I så fall finns familjen i Stora Tuna AI:5 sid 258, AI:6 sid 260 och AI:7 sid 264.

Men då borde hon förstås heta Eriksdotter/Ersdotter, inte Andersdotter?

I födelsenotisen nämns också en Anders Knutsson som också återfinns i Fjäkelmyra på de sidor som anges ovan - jag har inte lyckats begripa hur Eric och Anders förhåller sig till varandra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna