ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Toll  (läst 176 gånger)

2023-02-28, 16:52
läst 176 gånger

Utloggad Monica Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 14:54
    • Visa profil
Min anfader, farmors farfar, var Nils Gustaf Toll från smedsläkten som verkade på Ryfors på 1800-talet. Detta var ju en stor släkt och varje barn fick många barn (smedskivan). Denne Nils blev inte smed och jag har inte sett hans namn i detta forum. Han föddes 10 mars 1815 som son till mästersmeden Daniel Toll född 1 november 1784 och hans första hustru Maria Stina Sjögren född 23 december 1790. Nils blev soldat 1839 i Vartofta, boende i Sörarps soldatboställe 514. Han var då gift med sin första hustru Hedvig Charlotta Karp, född 1 juli 1818. Hon dog 23 januari 1841. De hade två barn födda 1837 och 1839. Nils gifte om sig 25 januari 1845 med min farmors farmor Maria Catharina van der Luft född 23 juni 1820. Enligt generalmönsterrullorna får Nils avsked från armén 1852 dömd för delaktighet i mord, och nu blir det märkligt... jag kan inte hitta att detta får andra konsekvenser... Han flyttar och ärver så småningom del av sin svärfars, Carl van der Lufts, fastighet, han får barn 1853, min farmors far Carl Ludvig Toll 1854, 1856 och 1860, gifter om sig 1 juli 1880 med Maria Katarina Josefsdotter Brodd född 27 september 1843 och får ytterligare två barn 1880 och 1882.

Ingen som tidigare forskat på dessa personer i min släkt har nämnt något om detta. Jag har ställt frågan till centrala soldatregistret men inte fått mer information än jag redan visste. Jag har också sökt i domstolsregistret. Kan detta ha varit en militär angelägenhet som gjordes upp där? Jag tänker att en dom bör ju på något sätt registreras och det vore intressant att ta del av den om det går.

Någon som vet mer om detta?

Vänligen
Monica Berg

2023-02-28, 21:08
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:16
    • Visa profil
"Delachtighet i missgierningar" hade en rätt vid definition i 1734 års lag. Din ana hade nog inte varit med vid mordet, för då hade han straffats lika som gärningsmannen, d.v.s. troligen med döden. Men om han t.ex. efteråt hade hjälpt till att dölja gärningen eller gärningsmannen så hade han fått böta.
https://historiesajten.se/visalagen.asp?id=62

2023-03-01, 10:35
Svar #2

Utloggad Monica Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 14:54
    • Visa profil
Hej Harald!
Tack för detta, så intressant! Det kanske var straff nog att bli avskedad och därmed få lämna sin bostad? Tur att familjen var ganska välbeställd. Tänkt om det gick att få tag på domen...

Vänliga hälsningar
Monica


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna