ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrationen från Sund 1852  (läst 163 gånger)

2023-02-25, 16:06
läst 163 gånger

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1953
  • Senast inloggad: 2024-06-06, 22:02
    • Visa profil
Hejsan, år 1852 sker en stor emigration från Sunds socken, ca 50 personer emigrerar, varav 46 under april månad. Har någon forskat på denna grupp som vet vart i Norra Amerika gruppen flyttade? jag har en Johan Pettersson Kron, född 1825, som emigrerar med hustru och två barn samt moder och syskon. Tacksam för tips om vart i Amerika dessa for.


Vänligen,
Calle

2023-02-25, 23:29
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 947
  • Senast inloggad: 2024-05-25, 23:57
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Calle,


Jag tror att det är dessa personer som kom till Jamestown år 1852. En hel del utvandrare från norra Småland och södra Östergötland anlände först hit.
Se tabellen "Immigrants arriving 26 August 1852 aboard the brig CARLOS in New York City departing from Göteborg about 27June 1852"
https://www.jamestownswedes.org/p/1852.html
Hälsningar
/Kalle

2023-02-26, 09:15
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1953
  • Senast inloggad: 2024-06-06, 22:02
    • Visa profil
Hejsan Kalle,


Roligt att höra från dig igen, det var ett tag sedan du hjälpte mig mycket med folk från Ingatorp.
Tack för länken om Jamestown, hittade den själv igår kväll när jag sökte runt på nätet.
Jag funderade om denna emigrationsvåg hade koppling till Peter Cassels emigration från Kisa och bosättningen New Sweden i Iowa.
Jag för undersöka uppgifterna om Jamestown och se vad som kan finnas.
Åter ett tack för ditt svar.


Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna