ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med Johan Andersson död i Vreta kloster 1888  (läst 253 gånger)

2023-02-15, 07:43
läst 253 gånger

Utloggad Anna Dyde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 16:54
    • Visa profil
Hej!


Jag får inte ihop det kan någon hjälpa mig


Johan Andersson Håckla död enligt nedan
Vreta kloster F:4 (1872-1889) Bild 57 / sid 105
Han ska vara född i Hällestad 18200515.


Enligt hans gravsten är han född 1820


Det finns en Johan född där men om jag tolkar det så dör den pojken 1822 eller tolkar jag det fel. Den pojkens föräldrar heter olof persson o Brita danielsson


Vart finner jag hans födelse?

2023-02-15, 08:53
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Om du bläddrar en sida till i födelseboken så finner du på sidan 1104 i C:5 Hällestad, Johannes f 1820-05-15, son till bergsmannen Anders Larsson och Cajsa Andersdotter i Nygård. Familjen finns i AI:17 s 286 och AI:19 s 274. De flyttar till Stjärnorp 1828 och Bjäsätters Övergård. Johannes flyttar därifrån till Vreta Kloster 1837. Se AI:5 Stjärnorp s 252.

2023-02-15, 10:56
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det står ju att Johannes Andersson flyttar till Vreta Kloster 1837, dock står ingen med det namnet i inflyttningslängden det året. Jag följer honom då från det att han dör som häradsdomare i Håckla, Vreta Kloster 1888. Gift med Anna Nilsdotter 1844. 1844-10-18 vigs drängen Johannes Andersson i Rökinge med pigan Anna Nilsdotter i Rökinge, hon är dotter till rusthållaren Niklas Nilsson i Bjälösa (C:9 Vreta Kloster s 45). Båda finns i Rökinge i AI:14 Vreta Kloster s 248. Här anges Johannes vara född 1820-05-15 i Hällestad, inflyttad från Hornstäve s 193. På denna sida, Hornstäve Midsommargård anges födelsesocknen felaktigt vara Stjärnorp! Inflyttad från s 215 1839, Byn. Detta är Hornstäve boställe och här anges han fortfarande med fel födelsesocken. Inflyttad 1837 och attest nr 82. När man då tittar i inflyttningslängden för Vreta Kloster BI:1 s 202 attest 82 så står det Johannes PERSSON istället för Andersson, från Stjärnorp till Hornstäve.


Hans födelsesocken och efternamn har ju blivit fel från början i Vreta Kloster, men senare har det ju justerats till det riktiga - 1820-05-15 Hällestad. På ett ställe såg jag att han hade återvänt 1840 till Stjärnorp och står senare som inflyttad till Vreta Kloster igen 1841. Minns inte nu var jag såg det, mindre viktigt...


Mvh


Britt-Marie

2023-02-15, 11:35
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Anders Larsson död i Bjäsätter Övergård 1855-05-28 enligt AI:7 Stjärnorp s 171. Stina Cajsa Andersdotter död på samma plats 1873-12-27 enligt hfl AI:10 s 107. Det finns en bouppteckning i Gullbergs häradsrätt för Anders Larsson, FII:23 s 851 och FII:24 s 1101. Här omnämns änkan Stina Cajsa Andersdotter, sönerna Per, Anders, Jonas! och Carl Magnus. Döttrar Brita Stina g m Anders Grip i Bygget, Maja g m Daniel Israelsson i Brink, Anna Lena 22 och Sofia 19. Det märkliga här att det finns en son Jonas och ingen Johan...När jag tittar efter bou Stina Cajsa så finns det en i Gullbergs häradsrätt 1874 FII:26 s 1285. Söner Per Andersson och Anders Andersson i Bjäsätter, häradsdomare Jonas! Andersson i Håckla, Brita g m Anders Grip, Maja g m Daniel Israelsson i Flistad, Anna Lena g m Johan Fredrik Danielsson Sofia g m Anders Andersson i Säldekärr.


Det måste vara en felskrivning av namnet Johannes då det står Jonas istället. Det finns väl knappas någon mer häradsdomare i Håckla den aktuella tiden, allt annat stämmer ju. När jag följer häradsdomaren i Håckla bakåt i tiden så kallas han Jonas Andersson, i AI:20 s 142, i AI:18 s 67 flyttar han in till Håckla från Bjälösa Västergård s 53 1870. AI:16 s 293 Jonas, AI:15 s 279 Jonas, inflyttad från s 267 i AI:15 - här står det äntligen Johannes! Hustruns uppgifter stämmer hela tiden...

2023-02-15, 11:44
Svar #4

Utloggad Anna Dyde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 16:54
    • Visa profil
Det står Jonas på hans gravsten. Den finns kavar på Vreta klosters kyrkogård.


Han föds som Johannes så det är väl som med Per /Peter man skrev vad man tyckte

2023-02-15, 11:55
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jonas och Johannes är inte samma namn, som du ser har namnet ändrats 1848 från Johannes till Jonas i hfl. Johan, Johannes, Jan, Jaen och Jean är varianter på samma namn. När det två första sönerna föds 1846 och 1848 står han som Jonas Andersson. Kan det ha varit så att namnet blev fel från början i födelsebok och husförhör i Hällestad, upptäcktes långt senare och ändrades...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna