ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktinformation  (läst 147 gånger)

2023-02-08, 12:39
läst 147 gånger

Utloggad Ulla-Britt Engelbrektsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 13:24
    • Visa profil
Tacksam för information om Rasmus Jönsson och hans hustru Sissa Jeppsdotter i Östra Karaby, Skåne – födda mitt 1600-tal. Födda var, när, ev. föräldrar? Vigsel var och när?
De var föräldrar till Gunnar (född 1688), Lars o Lasse (födda 1690 o 1693), Jöns (född 1702) etc. Återfinns i mantalslängderna för Östra Karaby från 1694 och framåt, också i katekislängderna.

2023-08-04, 17:20
Svar #1

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 00:08
    • Visa profil
Hej Ulla-Britt


Jag håller tillfälligtvis på med samma anor, men har också fått stopp här.
Du kan väl se om du kan använda dig av det jag har hittat, men absolut inte är säker på.


På Ancestry, där jag har mitt träd liggande, menar någon att Sissa Jeppsdotters fader heter Jeppa Gunnarsson (Smidd = smed), död på Sibbarp no 2 i Reslöv socken, död 15/1-1697. Så kan det ju va, eftersom Sissas äldste son kommer att heta Gunnar (ovanligt namn). Och en senare son Jeppe.
Samma person menar att modern heter Dorothea Sörensdotter och dog 26/2-1692 och det stämmer att dessa två var gifta med varandra.
Dessutom hette ett av Sissas barn Dorothea!


Efter samma lite vaga begrepp har jag själv undersökt vem som hade gården innan Rasmus Jönsson, (i mantalslängderna). Det finns två Jöns i Karaby vid denna tiden, Larsson och Persson. Den som heter Larsson (den mest sannolika pga namnet Lars), flyttar (kanske) till no 11, när Rasmus övertar. Han dör 17/1-1702, och är då 72 år och 6 månader gammal, alltså född ca juli 1629. Det betyder att han kan va far till Rasmus.


Mvh
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna