ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Torkelsson och Agda Svensdotter  (läst 191 gånger)

2023-02-07, 15:46
läst 191 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Jag håller på och gräva i Andrarum och har på många grenar lyckats väldigt bra men här har jag kört fast helt.

Johan Torkelsson finns i Alunbrukets mantalslängder från 1810 med hustru och två barn. Enligt uppgifter ifrån senare MTL ska både man och hustru vara födda ca 1778. I födelseboken för Andrarum, CI:3 (1807-1812) finns Johan Torkelsson och Agda Svensdotter som får sonen Per (sedermera Ahlgren) 1809-04-09 (sid. 23) och dottern Karna 1812-06-19 (sid. 49). Jag kan dock inte se att det tillkommer något barn i MTL från 1812 till 1813. Efter min förståelse av MTL så har paret två barn och det andra barnet är dottern Anna som i MTL 1822 är 15 år gammal och alltså bör vara född 1806.

Jag har letat efter möjliga föräldrar till det här paret genom bouppteckningar och mantalslängder men lyckas inte hitta deras rötter eller ens var de bodde innan 1810. I ArkivDigitals register hittar jag två Anna Johansdotter som ska vara födda 1806 i Andrarum men det går inte att reda ut om någon av dem är rätt eller ens om familjen bodde i Andrarum vid den tiden. Hittar dem inte i MTL för varken Andrarum eller Alunbruket.

Är det någon annan som har forskat på den här familjen som har hittat något?

2023-04-01, 12:50
Svar #1

Utloggad Staffan Cederfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-07-18, 20:29
    • Visa profil
Ett tips är att kolla Gert Lagerstedts böcker. I detta fallet är nog del 3 relevant. Där listas alla brukarna och det medföljer även ett personregister på en cd.

Lagerstedt, Gert. Andrarums socken. Invånarna, med gårdar och torp, under 300 år, del 1 & 2. 2016; Alunbruket del 3. 2020
Hälsningar,Staffan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna