ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena Matilda Grape (gift Walde)  (läst 201 gånger)

2023-02-01, 17:27
läst 201 gånger

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Helena även kallad Helny arbetade i Enköping med Dr Westerlund och hon kallades Doktorinnan och var även sjukhemsföreståndare. Hon var mycket omtyckt i vida kretsar. I släkten Walde beskrevs hon som "helgonlik och en godhetens representant".

Orsaken jag frågar är att jag undrar om det finns någon som har sparad dokumentation från henne; brev eller vykort.

Min anförvant, Ida, en piga från Munkedal vårdades på hennes sjukhem i ca 1 år, hela 1917. Hon var förlamad för livet sedan 1910. Enligt den berättelse jag fått mig tillhanda skulle hon ha blivit knuffad utför en trappa av prästfrun där Ida arbetade.  Av vykort som skickats till Ida verkar hennes öde ha berört många och hon verkar ha haft en nära vänskapsrelation inte bara till Helny utan till flera sjuksystrar som arbetade i Enköping.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna