ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korpral Heman 1715, men från vilket kompani?  (läst 976 gånger)

2023-02-01, 16:57
läst 976 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil

År 1715 fick länsman Jöns Holm (från Piteå socken) pengar till så kallat underhåll för fången korpral Heman. Heman var dömd till livet för hor. Se medföljade skärmdump!

Men jag hittar inte denne Heman. Jag har gått igenom generalmönsterrullorna för åren 1712 och 1715 men hittade ingen Heman.

Det finns ett rote Hedman i Liv kompani, dvs Luleå socken, nr 15 år 1712 och nr 22 år 1715, men jag har ändå inte hittat rätt.

Eftersom länsman Jöns Holm verkade i Piteå socken torde korpralen komma från den socknen. Men ingen korpral Heman/Hedman har jag hittat. Frågan är om korpralen var från ett annat kompani än Piteå, men hamnade ändå i fängsligt förvar i Piteå socken.

Vet någon vem denne korpral Heman var? Jag ska börja gå igenom domböcker med start i Piteå socken, men vet någon vem denne korpral var är jag tacksam för svar.

Tack på förhand.

Mvh,
Desirée G.

2023-02-01, 22:03
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Alla eller de flesta av de indelta Regementens officerare finns att läsa på ett ställe.
Tillfälliga och männingsregementen får dock läsas på annat sätt.
Från år 1713 har de Regementen som varit förlagda på den Östra rikshalvan flytt därifrån till den västra.

https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=militiekontoret&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitution=Krigsarkivet&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=1&postid=Arkis+e831cd17-5879-45f3-919c-b3a9f2178463&tab=post&s=Balder

2023-02-02, 08:36
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil

Var Heman från svenska armén i Finland torde det ha stått. Under den här tiden 1715 hade svenska armén i Finland, kallad finska armén när den anlände till Norrbotten i oktober 1714, varit i länet i ett år. Och när finska arméns folk nämndes i Sverige såsom i länets handlingar, så stod det alltid utskrivet. Det var viktigt att veta var soldater och officerare tillhörde - svenska armén eller finska armén i Sverige - eftersom deras utgifter tillhörde olika konton vid Västerbottens läns länskassa, "stats contoiret" där balanserna uträknades och attester och kvitton hamnade.

Och de vanlig armé rullorna är inte scannade till Arkiv Digital, det vet jag sedan länge.

Tillhörde Heman finska armén borde det ha stått, för det gjorde det alltid annars. Och i Sverige, som när finska armén kom till Norrbotten 1714, räknades faktiskt inte den armén som svensk. Bara att den hette "finska armén" i alla handlingar från länsräkenskaper till domstolsprotokoll till folkmun. Finland tillhörde förvisso Sverige, men finska armén uppfattades när den kom till Sverige såsom 'svenska armén'. När i Norrbotten var dessa arméer åtskilda, både i en nationella och lokal  kollektiv medvetenhet och ekonomiskt såsom i länsräkenskaperna. Att tro att Sverige och Finland uppfattades som ett - ett broderfolk - är något som historiker har snickrat ihop lite väl hårt. Finska flyktingar ville ex. ekonomiske ansvarig för Carl Armfeldts armé skicka tillbaka till Finland när dessa följde efter finska armén till Norrbotten i oktober 1714. Men jag skriver om det i en kommande bok om Stora ofredens påverkan på Norrbotten.

Annars ska jag titta igenom löneräkenskaperna och hoppas att Heman finns i 1713 eller 1714 års avräkning, eftersom 1715 saknas.

Och annars tack.

2023-02-02, 08:38
Svar #3

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
 
korrigering: * men finska armén uppfattades när den kom till Sverige såsom 'finska armén' *

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna