ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Jonsson Norman  (läst 427 gånger)

2023-01-30, 18:26
läst 427 gånger

Utloggad Mikael Norman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:19
    • Visa profil
Hej forumet!
Jag försöker hitta mer information om min farfars farfars farfar Lars Jonsson Norman. Jag tror att han föddes 1758-02-27 i Ockelbo (källa: Jan Setreus) och han dog någon gång 1832, vilket anges av samma källa samt av dödboken.
Ockelbo är besvärligt pga att arkiven har brunnit, men jag tror att det finns mer information i forumets begåvade deltagarkrets. Jag vill väldigt gärna hitta vidare bakåt för att om möjligt finna ursprunget till efternamnet Norman samt även utreda ett påstående som finns om att det finns en härstamning från valloner i historien.
Ett möjligt vidare steg har jag funnit i Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/683 (1767), där det anges att en Jon Nilsson Norman från Ugglebo tillfångatogs i Pommern den 14 nov 1760. Han är en sannolik fader till ovannämnde Lars då ort, namnet Jonsson samt Lars födelseår två år innan Jon tillfångatogs.
Sammanfattningsvis kommer jag inte längre och saknar uppslag för hur jag kan komma vidare. All tänkbar hjälp skulle vara mycket uppskattad!
Mvh
Mikael Norman

2023-09-05, 13:25
Svar #1

Utloggad Mikael Norman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:19
    • Visa profil
Hej forumet!
Jag vill addera till frågan om soldaten Jon Nilsson Norman i Ugglebo. Jag har spårat honom till Pommern enl det tidigare inlägget, jfr Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/683 (1767), sid 172, där det anges att han tillfångatogs osv.
Jag hittar honom vidare i flera generalmönsterrullor för Ovansjö i Hälsinge regemente, bl a Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/680 (1744), sid 258 som anger att han togs in 1740 och att han är 23 år gammal (år 1744 tolkar jag det som). Det innebär i så fall att han föddes ca år 1721.
Jag blir dock väldigt förvånad när jag hittar motstridig (?) information i Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/679 (1740-1741), sid 133 som anger honom med samma nummer (146) men med en annan ålder. Han anges vara 43 år gammal. Det skulle innebära att han var född ca år 1697. Kan det vara fadern (med samma namn?) eller läser jag fel i dokumentet? Jag bifogar utdrag från det senast nämnda för ev hjälp med tolkning.
Stort tack för all hjälp!
Mvh
Mikael Norman

2023-10-26, 16:27
Svar #2

Utloggad Jan Setréus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 15:33
    • Visa profil
    • web.comhem.se/jansetreus/index.htm
 Hej Mikael!Jag ser inte något motsägelsefullt i rullorna. Generalmönsterrullorna för Hälsinge regemente Ovansjö kompani rote 146 Ulvsta 5 och 7 visar år 1740-1741 (p. 245) en Lars Jonsson Norman, som inte lär vara far till Jonas Nilsson Norman. Det finns nog inget starkt skäl att tro på nära släktskap överhuvud taget. Med ledning av alla rullorna 1744-1767 kan man få ett födelseår för Jonas Nilsson Norman till c:a 1721, och med rullan för 1767 (p. 332) kan man misstänka, att han dog mellan fångenskap 1760 och då roten ansågs vakant 1763. Jag har skrivit 1760 på förslag av forskare Roland Palmquist, vars forskning jag inte längre finner på webben.
Jag känner inte till Jonas Nilsson Normans föräldrar, eller varför soldaterna i Ulvsta tar namnet Norman. Hans hustru Anna Larsdotters anfäder finns det däremot uppgifter om. Du kan läsa Tage Blomquist (2005), Ulfstaborna under 100 år: spaning efter en tid som flytt : domböckernas tviste- och brottsmål för tiden 1750-1850 gällande byn Ulfsta i Ockelbo socken. Jag har läst en del i den på KB, men den bör finnas som pliktexemplar på universitetsbibliotek. Jag har själv en del korta referat ur domböcker också.

 

2023-10-27, 10:03
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 08:51
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Inget starkt skäl överhuvud taget? Kanske inget "starkt" skäl, men om Lars skulle vara son till Jonas skulle det vara en soldat son till en soldat. Lars är inte ensam om det särskilt om Jonas skulle vara född ca 1721. Om Jonas svärfar skulle heta Lars så frågar man sig finns det någon annan Lars Jonsson i Ockelbo som hellre skulle vara son till Jonas Norman och Anna Larsdr? Skulle Anna vara bonddotter kanske de hellre ger namn till en son efter Annas än Jonas far. Skulle dessutom Lars ha en tidig dotter Anna (om namnet Anna inte är representerat bland Lars hustrus förfäder) skulle jag påstå att dessa omständigheter tillsammans utgör ett "starkt" skäl.

2023-10-27, 15:40
Svar #4

Utloggad Mikael Norman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:19
    • Visa profil
Tack Jan och Per!

Jag tror som ni att det mesta talar för att Jon Nilsson Normans fader inte är den Lars som ev föddes 1697.

Det blir lite förvirrat med namnen här, men min huvudfråga i nuläget är identiteten på föräldrarna till den Lars Jonsson Norman som föddes 1758. Jag tyckte att en hel del talade för ovannämnde Jon, eftersom orten Ulfsta, efternamnet Jonsson, födelseåret 1758 (två år innan Jon således försvann och sannolikt dog) samt att Jon var ca 37 år när Lars föddes, dvs i en rimlig ålder för att bli pappa. Jag misstänker att Jan inte avsåg det faderskap jag efterlyser i sitt svar.

Om något ytterligare finns att tillägga är jag tacksam för all hjälp!

Mvh

Mikael

2023-10-27, 21:07
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Att leta efter Jon Nilsson Norman f 1721 föräldrar i Ockelbo är onödigt eftersom det står i Generalmönsterrullan att han är född i Landskapet Småland.
Det vore bra att hitta en Rekryteringsrulla för det året han antogs ifall det står bättre där i vilken församling han är född.
En sådan rulla kan eftersökas i Regementets Arkivförteckning och i Gävleborgs Landskontor.
Fast innan det forskas på vidare led behövs bevis eller bättre indikationer än de som ovan förekommit, att Lars Jonsson Norman är son till Soldaten Jon Nilsson Norman. Finns till och med uppgifter på att han ens är född i Ockelbo.
Soldatnamn som är ett namn i tjänsten tar vanligtvis inte barnen efter, men om de vill och har behovet av ett kan göra, eftersom tagande av efternamn är fritt (adelsliknande är inte tillåtet) före namnlagen år 1901.

Ett sätt är att se i mantalslängden det året han är född 1758 och uteslut alla andra möjliga Jon:ar.

2023-11-02, 15:33
Svar #6

Utloggad Jan Setréus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 15:33
    • Visa profil
    • web.comhem.se/jansetreus/index.htm
Jag har bara en anteckning från Roland Palmquist, att Jonas Nilsson Norman
var född i Växjö 1721. Det bör finnas i någon rulla, men jag vet inte vilken. De
flesta Norman jag har i min databas är i Gästrikland, men med ett par namn i
Småland (en båtsman Jonas Norman nämnd i Aspelands dombok 1714).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna