ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husarer i städerna?  (läst 1212 gånger)

2002-06-25, 17:05
läst 1212 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kunde en husar vara bosatt i Ystad stad? Jag söker en  Nils Lindkvist som var husar vid ryttmästare Silfverskölds skvadron och Skånska husarregementet vid sitt giftemål 1795 i Ystad S:t Petri. Han får därefter åtminstone två barn i S:t Petri och kallas även då husar.  
 
Var det i så fall borgare i staden som stod för försörjningen och höll med häst? Eller ska jag utgå från att han var bosatt i någon landsbygdssocken i grannskapet? Har någon tips på var?

2002-06-25, 21:21
Svar #1

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Kontakta militärmuseet i Ystad ang frågan. Det är ett nytt museum med mycket kunning personal. Gå via Ystad.se
mvh
Kurt Persson

2002-06-26, 11:53
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
Det regemente som slutligen kom att kallas Kronprinsens husarregemente hade manskap förlagt i Ystad till år 1882. Regementet var värvat till år 1901.
Mvh
Magnus Lindskog

2002-06-26, 12:24
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Från militärmuseet har jag informationen att 100 husarer inkvarterades 1772 bland borgarna i Ystad. De första husarkasernerna byggdes 1812. Regementet var alltså värvat, inte indelt.

2002-06-28, 07:23
Svar #4

Gunnar Ståhl

Husarer i Ystad. - I någon tidig husförhörslängd för Ystad har jag påträffat husarer omkr 1806-10 (i överensstämmelse med den uppgift Anders Berg m.fl. refererat till). - I  mantalslängder för skånska städer finns särskilda förteckningar (inte alltid kompletta) över personal i (indelta) regementen - för minst följande år: Malmöhus 1801-1806 och 1810, i minst Malmö och Landskrona, minnesbilden säger också i Helsingborg. - Dock har jag inte påträffat någon motsvarande förteckning för Ystad i de längder jag gått igenom (= ungefär ovanstående). - Husförhörslängderna är uppgjorda efter kvarter och med kvarterskarta i handen kan man avgöra var husaren bott. Det bör också kunna framgå av någon mantalslängd, om man håller i minnet att husaren (men inte hustrun) var befriad från mantalspenning, dvs. att det kan stå ryttare Nils Lindkvist hustru med tom ruta för mannen och ifylld för hustrun.
Mvh /Gunnar

2002-06-29, 11:32
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack för svaren
 
Jag gick in på hemsidan för Ystads militärmuseum, som Kurt tipsade om, och hittade bl a följande information där:
 
Ystads militära verksamhet började formas 1772 genom att en skvadron
ur det på R?gen år 1757-58 uppsatta Svenska Husarregementet, senare  
benämnt som Kronprinsens Husarregemente. Ett värvat regemente med kavalleribeteckningen K7. Dessa soldater inkvarterades i staden, vilket  
inte var så populärt, år 1812 lät man bygga en kasern på St Östergatan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna