ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stycke ur sockenstämmoprotokoll  (läst 645 gånger)

2023-01-22, 11:54
läst 645 gånger

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Hej!


Önskar få hjälp med vad det kan stå i detta stycke från ett sockenstämmoprotokoll 1763 - 1802, bild 35.




2023-01-22, 13:37
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Du kan väl börja med att skriva det du kunnat läsa.
Ulf Berggren

2023-01-22, 16:39
Svar #2

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Du kan väl börja med att skriva det du kunnat läsa.


Jag kan se att det står "Lars Ersson i Ljungstorp" längst upp, sedan att platsen Svenstorp och namnet Lundberg också nämns i texten, "Lundberg och dess fru i Svenstorp" tycker jag att det står. Jag vet dock inte om hela texten hör ihop, eller om det är flera olika ämnen som behandlas, det mest intressanta för mig är det som gäller Lars Ersson.

2023-01-23, 18:20
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Lars Ersson i Ljungstorp förestälde å Bergslagens vägnar huru det skulle blifva med deras kyrkovall, som nu blifvit altför mycket inskränkt igenom det intag, som Svenstorp ägare gjordt på den samma. Man fant at de borde för sina stall? och allmänna sammankomster äga sin tillständiga jord och kyrkovall som Svenstorp ägare i senare tiden tagit från dem på tvenne ställen, nemligen uti Svenstorp gärde samt där dess holme och kåltäppa äro belägna, och beslöts, at, til vinnande häraf, påminna Lundberg och dess fru i Svenstorp att flytta undan sina gärdesgårdare och intag.

2023-01-27, 22:48
Svar #4

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Lars Ersson i Ljungstorp förestälde å Bergslagens vägnar huru det skulle blifva med deras kyrkovall, som nu blifvit altför mycket inskränkt igenom det intag, som Svenstorp ägare gjordt på den samma. Man fant at de borde för sina stall? och allmänna sammankomster äga sin tillständiga jord och kyrkovall som Svenstorp ägare i senare tiden tagit från dem på tvenne ställen, nemligen uti Svenstorp gärde samt där dess holme och kåltäppa äro belägna, och beslöts, at, til vinnande häraf, påminna Lundberg och dess fru i Svenstorp att flytta undan sina gärdesgårdare och intag.


Stort tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna