ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Christofferssons forskning  (läst 688 gånger)

2000-12-20, 20:42
läst 688 gånger

Utloggad Lars-Göran Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2010-12-23, 14:20
    • Visa profil
Jag önskar svar på tre frågor angående Olof Christofferssons forskning om släkter på Söderslätt:
1/ Hur tillförlitlig är OC forskning, är det bara en hjälp på vägen?
2/ Är de någon som har följt upp OC forskning och därmed konstaterat riktigheten av denna.
3/ Jag har ryktesvägen hört att OC forskning finns på microfish, var finns dessa att köpa?

2001-02-10, 23:35
Svar #1

Britt-Mari Ridell

Hej Lars-Göran Jönsson
 
1) O.C forskning är ganska tillförlitlig med tanke på hur han bedrev sin forskning. Men felaktigheter förekommer i hans samlingar.
2) Jag har själv samma anor som O.C och har följt upp ganska många av dem.  
3)Det är riktigt att hans forskning finns på mikrokort. SSHFF (Söderslätts Släkt & Hembygdsforsk.för.) har varit på Folklivsarkivet i Lund och kopierat av Olof Christofferssons samlingar och dessa finns numera i föreningens arkiv. Men vi har också filmat dessa på microkort. Kan köpas hos vår förening. Adress: SSHFF, Box 196, 231 23 Trelleborg. Kostnad 120 kronor (inte helt säker).  
Jag har själv renskrivet materialet och har kopior hemma ifall det är någon enstaka uppgift du vill ha.  
Hälsningar
Britt-Mari Ridell

2001-02-11, 22:10
Svar #2

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Britt-Mari
Vilka socknar rör det sig om? Jag har anor från Ljunits och Vemmenhög.
Hälsningar, Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna