ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jonsson i Norrgården  (läst 435 gånger)

2023-01-12, 20:22
läst 435 gånger

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 20:15
    • Visa profil
Hej alla Godegårdsforskare.

Anders Jonsson i Norrgården har diskuterats tidigare, bl.a. här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=169112.0. Jag har en del frågetecken om honom, och skulle vilja höra andra forskares uppfattning.
Helt klart verkar vara att han lever större delen av sitt liv i Norrgården, och att han dör där 24/1 1766. Vidare var han säkert gift 8/10 1758 med Katarina (Karin) Persdotter. Hon döptes 27/7 1735 i Uppsala, Godegård, gifte om sig 25/9 1774 med Magnus Svensson, och avled 22/11 1803 i Norra Björnfall, Lerbäck. Sedan börjar det bli lite oklart.

Som tidigare påpekats är tidigare giften mer osäkra. En Anders Jonsson i Norrgården (kanske vår Anders Jonsson, kanske inte) gifte sig 27/10 1717 med en Maria Jonsdotter. Genom HFL vet vi dock att Anders Jonssons hustru hette Kerstin. En Kerstin Jonsdotter avlider i Norrgården 3/3 1757, och det bör ha varit Anders Jonssons hustru. Några forskare har antagit att Maria är en felskrivning för Kerstin. Enligt min mening måste Maria och Kerstin vara två olika personer, då man kan se i mtl att Anders Jonsson i Norrgården är ogift så sent som 1721. Inte förrän i mtl 1722 är han noterad som gift. Jag ser två möjliga förklaringar. Antingen har Maria Jonsdotter avlidit kort efter vigseln och inte hunnit noteras i mtl, eller också är det fråga om två olika Anders Jonsson. Eftersom dottern Anna föds i december 1721 måste Anders och Kerstin ha gift sig 1721, varken tidigare eller senare.

Det är vidare en röra med barn där vissa nämns i HFL men inte i FB och vice versa. Det som särskilt förbryllar mig är två barn med namn Johan (Jan) Andersson. En av dessa döptes 2/2 1730 och den andra 13/11 1737. I HFL hittar vi så en Jaen Andersson, gift 26/12 1760 med änkan Anna Nilsdotter (ca 1720-1788) och sedan 1/11 1789 med Katarina (Karin) Andersdotter (1753-1808). Jan Andersson dör sedan 10/5 1812. Han är säkerligen son till Anders Jonsson, eftersom han är fadder så många gånger till familjens andra barn. Men vilken Jan Andersson är det? Enligt HFL skulle det vara den som föddes 1730. Då frågar man sig varför de döper barnet 1737 till Johan om det redan fanns ett levande barn Johan i familjen. Jo, sådant har hänt, men det var mycket ovanligt. Kan det i stället vara så att det är Johan/Jan född 1737 som är den som överlevde och att födelseuppgiften i HFL är fel?

Men det som förbryllar mig allra mest är när och var Anders Jonsson och Kerstin Jonsdotter är födda. Några forskare har antagit att Anders är döpt 2/12 1694 i Snörum och Kerstin 1/9 1699 i Norrgården. Detta tror jag inte stämmer. Särskilt ifrågasätter jag att den Anders Jonsson som föddes i Snörum skulle vara vår Anders Jonsson. Den som tar över i Snörum efter fadern Jonas Olofsson är Måns Jonsson, döpt 16/10 1698. Men varken han eller hans hustru Kerstin Månsdotter är någon gång fadder till Anders Jonssons barn. Omvänt finns det ingen koppling till Norrgården bland faddrarna till Måns Jonssons barn (Jonas 8/4 1722, Karin 13/10 1723, Sara 18/1 1730, Jonas 9/9 1733 och Elisabet 28/9 1737). För mig verkar det helt enkelt inte rätt. Snörum ligger dessutom väldigt långt från Norrgården, så varför skulle Anders flytta dit, särskilt
om han var äldsta sonen?

I stället funderar jag på om det inte kan vara så att Jonas Persson i Norrgården är far till Anders Jonsson och inte till hans hustru Kerstin Jonsdotter. Gissningsvis är i stället vår Kerstin Jonsdotter från Lerbäcks socken, t.ex. Blackfärd eller Björnfall, som är geografiskt närmare än Snörum. Lerbäck är dock svårforskat. Om Kerstin kom från Lerbäck skulle det i alla fall vara en förklaring till varför vi inte hittar någon notering om gifte 1721. Andra alternativ är att någon av dem kom från Börstorp eller Braskhult, där vi hittar några faddrar. Men allt detta är spekulationer från min sida.

Jag undrar nu om någon har något annat att tillföra om Anders Jonsson och hans närmaste. Har någon t.ex. hittat någon uppgift i domböckerna som ger någon klarhet?

Mvh
Torbjörn Gustavsson


2023-01-12, 23:24
Svar #1

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 20:15
    • Visa profil
Tillägg: en möjlighet är att Anders Jonsson är son till Jon Svensson i Jakobshyttan. Anders i Norrgården är dopvittne där 30/8 1724 till Johan Olofssons och Kerstin Jonsdotters son Johan.

2023-01-15, 19:12
Svar #2

Utloggad Mats Kindahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 15:21
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Detta är intressant även för mig, Anders Jonsson är min anfader Av Anders barn är det Anna, född 1721 som leder vägen till mig. Vad som händer åren mellan 1717 och 1721 har jag funderat på också utan att ha ett svar. 1718 är första året jag hittar Anders i Norrgården enligt mantal. Som jag kan tyda det är han ogift då. Så även i längderna 1719 och 1721.

Ur Hällestad-Tjällmo tingslags dombok AI:25, år 1729 21/10, sidan 210, § 47:
Frambl:ne Nämbdeman Johan Persson i Rådåsa Broder Per Persson i Börstorp, dess brorson Per Jonsson i Braskhult samt brorsdotters män Anders Jonsson i Norrgården och Hindrick Jöransson på Norrgårds ägor hafwer till detta ting utwärckat stämbning på des efterlåtna änka hustru Anna Jönsdotter att wisa hwad ordsak hon kan hafwa till att förwägra dem deras arfsrätt.

Johan Persson i Rådåsa och Per Persson i Börstorp var bröder till Jonas Persson i Norrgården som dog 1706. Detta klargör att Kerstin Jonsdotter är dotter till Jonas Persson.

Hoppas att vi kan hitta mer fakta om Anders Jonsson.

Hälsningar Mats


2023-01-17, 18:02
Svar #3

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 20:15
    • Visa profil
Tack Mats för intressant information. Jag håller med om att detta ger klarhet i att Kerstin Jonsdotter verkligen var dotter till Jonas Persson i Norrgården. Vi kan då avfärda hypotesen att hon kom från Lerbäck.

Jag börjar f.ö. luta åt att Anders Jonsson i Norrgården, Anna Jonsdotter i Börstorp (ca 1690 - 7/6 1741) och Kerstin Jonsdotter i Jakobshyttan (ca 1699 - 6/3 1764) är syskon. Men det enda jag har att gå på är att de är faddrar till varandras barn, vilket är lite svagt. Jag har inte heller någon tillräckligt stark kandidat till förälder för dem. Det finns förvisso en Jonas Svensson i Jakobshyttan, men jag har inte lyckats koppla något av hans övriga barn som fadder till Anders, Annas eller Kerstins barn. Jag har f.ö. inte lyckats tolka namnet på Jonas Svenssons barn som döps 29/9 1689 i Jakobshyttan. Denna son verkar f.ö. vara dopvittne 4/9 1714 i Jakobshyttan, och var då dräng i Tybble. Kan någon se vad han heter?

Hälsningar Torbjörn

2023-01-18, 10:01
Svar #4

Utloggad Mats Kindahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 15:21
    • Visa profil
Hej igen Torbjörn

Det verkar vara ett ovanligt namn som jag tolkar till Elfwer. Jag tror att det även kan skrivas som Ilver.
1714-10-24 gifter sig Ilver Jonsson med Brita Hansdotter i Tybble.
1714-11-28 döps deras dotter Karin. Genom att googla snabbt ser jag att familjen flyttar till Tjällmo där fler barn föds.

Det verkar finnas flera Jon i Jacobshyttan i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet.
Här får vi kolla mer och se om vi både kan säkra och utesluta någon.

Hälsningar Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna