ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korske  (läst 292 gånger)

2023-01-07, 11:17
läst 292 gånger

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
Hej,

Jag har träffat på Lars Korske (est 1360 - ca 1411) i ett släktträd som jag sätter samman till en vän (andrahandskällor online endast använts). Jag ser också att jag i ett annat släktträd har en Laurens Korske som jag tror kan vara samma person?

I första släktträdet är Laurens Korske far till Kristina Laurensdotter (ca 1410-1468 i Våla Munktorp), och gift med Cecilia (okänt efternamn).

I det andra släktträdet Lars Korske far till Ingeborg Larsdotter (omnämnd 1430), och anges också ha döttrarna Margareta och Ingrid. Här är han gift med Cecilia Birgersdotter (båda omnämnda här: https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Korske&EndastDigitaliserat=false&Fritext=Korske&AvanceradSok=True&page=5&postid=sdhk_17704&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab)

Båda personerna, Lars och Laurens, anges vara underlagsman i Västmanland och Dalarna. Är dessa båda samma person eller är det två personer som blivit sammanblandade i olika sammanhang? Om någon vet något om detta är jag tacksam.

Helena

2023-01-07, 11:28
Svar #1

Utloggad Helena Eklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:51
    • Visa profil
PS. Laurens Korske anges som frälseman (Ekeblad) i vissa sammanhang i olika släktträd online

2023-07-11, 09:49
Svar #2

Utloggad Per-Olof Åstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:45
    • Visa profil
    • aastrand.pythonanywhere.com
Det är samma person, Lars/Laurens Korske, som avses, men som du skriver är det olika döttrar som redovisas på de bägge ställena.

Det "första släktträdet" du hänvisar till presenteras av Johan Johansson (https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Johansson_i_Noraskog) i Noraskogs arkiv. Bergslagshistoriska samlingar och anteckningar. (1889-1928), Band 1, s. 535-550.

Det "andra släktträdet" presenteras av Stefan Jernberg i en artikel i Släkt och Hävd 2019(1), s. 174-181.

Om uppgifterna på de bägge ställena kan sammanfogas till ett släktträd återstår antagligen att reda ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna