ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anfäder och ättlingar - vad är mest intressant för er?  (läst 459 gånger)

2022-12-30, 19:44
läst 459 gånger

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Ställer frågan bara av nyfikenhet och ingen bedömning.


Delar av min släkt är noga utredda av andra för att det handlar om en spelman, Timas Hans Hansson (1846-1916) och andra delar har "hyfsat" bra träd på Ancestry; när jag upptäcker något som är väldigt fel så meddelar jag såklart så trädägaren så hen kan korrigera men nu har jag inte haft Ancestry sen 2018 och mycket kan ha hänt där sedan dess.


Kanske finns annan tråd likt denna med samma fråga, men jag finner det lite svårt att söka upp så undrar igen - vilket ni finner viktigast i forskningen av släktingar?


Jag har som tidigast kommit till sent 1600-tal, mest för att kyrkoböcker varit förstörda eller att jag inte kunnat läsa (kanske ger det en andra chans om jag har tiden), men min tanke med forskande är inte att veta vilken/vilka Kända personer jag ev skulle kunna vara släkt med uta vilka är jag släkt med som nu lever, och tänker närmast på barn (barnbarn osv) till de som emigrerade.


Tre av min farfars syskon emigrerade till Amerika och Kanada, fyra av min mormors till Amerika, och i generationen innan dess så var det så gott som 75% som sökte lyckan i ett land på andra sidan Atlanten.


Så, jag är mer nyfiken på att finna de om än avlägsna släktingar som ännu är i livet, än att söka mig bakåt (fast jag redan gjort det senare och som sagt, fastnat där på sent 1600-tal).


Inget är rätt och fel, bara nyfiken på vad andra söker efter.


Passar på att önska alla Anbytare ett gott slut på året och Gott Nytt 2023!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna