ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacob Otto ca1550 - 1612 - ursprung  (läst 784 gånger)

2022-12-30, 16:33
läst 784 gånger

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:10
    • Visa profil
I början av 1600-talet var Jacob Otto barberare och fältskär på Åsen vid Stora Kopparberget. Jacob var född omkring 1550 i Wollgast i Pommern och dog 1612 i Falun. Hans son Lydert /Ludvig var född 1590 också i Pommern och dog 1646 i Falun. Kan man hitta dem i tyska källor? Jacob lär väl haft ngn sorts utbildning? Sonens grav i Falu gamla kyrka ska ha prytts av ett vapen med enhörning som hjälmprydnad.

2023-01-04, 16:52
Svar #1

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:13
    • Visa profil
hej Jan,
Finns det ett foto / en ritning av den ?

När det gäller Otto kommer jag att fråga runt om Wollgast och des omgivningar, t.ex hos Pommerian famely Association (Roter Adler) MFP, Greifswald University och staden Wollgast.
Kommer ihåg att de svenska krigen i norra Mecklenburg också hör til denna period
hans

2023-01-04, 21:29
Svar #2

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:10
    • Visa profil
Hans, tack!
Vad gäller vapnet i Stora Kopparbergs Kyrka försvann det i samband med restaurationerna på 1810-talet tillsammans med de flesta andra i kyrkan. Beskrivningen kommer från Hammarströms  Äldre och nyare märkwärdigheter vid Stora Kopparberget, I-IV (1789)
http://runeberg.org/hamstkopp/2/0074.html

2023-01-05, 12:40
Svar #3

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:13
    • Visa profil
hej,
jag kan redan se att detta kommer att bli en svår fråga, jag har redan skrivit till den pommerska greven ( Pommerscher Greif ) och till de polska arkiven i Szczecin (Stettin )

Endast kyrkoböckerna är sällsynta, när de svenska trupperna passarede där, sedan Napoleon, sedan andra världskrieget, sedan fanns det en raketbas på Usedom

Det är mycket sorgligt att veta hur de gamla kyrkoböckerna hanteras

Jag är nyfiken på vilka svar jag får,jag lämnar det til dig
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna