ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Kristina Andersdotter, min ffmm  (läst 282 gånger)

2022-12-30, 13:36
läst 282 gånger

Utloggad Kristin Fägerskjöld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 14:29
    • Visa profil
Hej, jag undrar om någon kan få fram något mer om Johanna Kristina/Christina Andersdotter, min ffmm. Hon var ett oäkta barn född 16 feb 1849 på Södra Karleby Frälsegård, Herrberga, så hennes får går nog inte att spåra. Hennes mor var pigan Maja Lisa (Maria Elisabeth) född 1820 på gården Watland i Vreta Kloster. Jag hittar husförslängden för Södra Karleby Frälsegård, och ser att Maja Lisa flyttat med sin lilla dotter 1849, men kan inte uttyda vad det står där. Jag hittar iMaja Lisa i Vreta Klosters kyrkböcker men jag ser väldigt dåligt där med vad det står. Jag tror hennes föräldrar heter Magnus Månsson och Maja Andersdotter och det står att hon ska komma från Watland. Kan någon hjälpa mig vidare med dessa personer? Tusen tack på förhand.

2022-12-30, 19:39
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:55
    • Visa profil
Maja Lisa Månsdotter och hennes dotter Johanna Christina flyttade samma år som dottern föddes till "socknen" - Herrberga A I:7, sid 80 och 266.

Maja Lisa föddes 1820 1/11 i torpet Valland på Vallby ägor i Vreta klosters sn, dotter till Magnus Persson och Maria Andersdotter. Hennes anor kan följas bakåt till 1600-talet i bl.a. Vreta kloster, Flistad, Nykil och Vårdnäs.

2022-12-31, 06:09
Svar #2

Utloggad Kristin Fägerskjöld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 14:29
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket, Bo! Jag ska leta vidare och återkommer ev med någon mer fråga om jag inte hittar/kan tyda. Önskar ett gott nytt år!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna