ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelsson  (läst 421 gånger)

2022-12-26, 12:47
läst 421 gånger

Utloggad Göran Mendys

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 09:09
    • Visa profil
    • Lokalhistoria i Listers & Villands härad
Hej på er!
Det fanns två bröder (kanske fler) på 1670-talet och den ene hette Hans Engelsson och var en snapphane, omnämnd i en mantalslängd 1677 i Boråkra. I ett dokument 1708 omnämns en Hans Tengelsson ha bott i Skärva och hans bror Anders bodde i Trantorp.

I en friskytterulle omnämns Hans Stengelsen och jag tror att dessa tre Hans handlar om samma person med olika stavningar på efternamn.

Känner någon till mer om denna släkt? Var kom de ifrån?

2022-12-29, 11:16
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!


I en jordebok för år 1671 står Hans Tengelsson som bonde i Boråkra (69), Nättraby.


Anders Tengelsson i Boråkra är nämnd i ett mål 11/2 1668 i Medelstads härads dombok.


I samband med en marktvist mellan byarna Skärva och Trantorp i Nättraby (Medelstads härads dombok 19/6 1707) vittnade Gumme Mattisson i Vedeby, Augerum, att han, då han bodde i Boråkra, hade hört berättas om Skärva bys ägor av Anders Tengelsson (Stengelsson) i Trantorp.

2023-01-02, 07:54
Svar #2

Utloggad Göran Mendys

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 09:09
    • Visa profil
    • Lokalhistoria i Listers & Villands härad
Tack Jörgen!


Låter som jag är på rätt spår. Ska se om jag hittar fadern och får kanske backa ner en del år.
Det från 1708 som jag nämnde är från lagmansrätten inneliggande handlingar.


Hans rymde sannolikt till Bornholm. Han var friskyttekapten för jämshögskompaniet en kort tid och det fanns en till från Nättraby socken som hette Måns Nilsson som dog i december 1678. Måns och Hans stod uppskrivna efter varandra i rullan 1677. Han miste gården i Boråkra eftersom han var snapphane.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna