ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö länsfängelse  (läst 186 gånger)

2022-12-21, 14:35
läst 186 gånger

Utloggad Zärne Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 12:10
    • Visa profil
Hej jag behöver lite hjälp att tyda domen mot Karna Pehrsdotter. Jag förstår det mesta men det står döms för första resan stöld till värde, här behöver jag hjälp att förstå vad som menas.
Tack på förhand

ArkivDigital: Malmö länsfängelse (M) DIIIaa:18 (1856) Bild: 1330

2022-12-21, 18:32
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:18
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Citera
Landskrona Rådstufvu Rätt genom utslag den 24/11, hit 
  ankommit den 29/11 dömt Karna Persdotter för första resan stöld till 
  wärde 10 Riksdaler 5 skilling Banco att böta tredubbelt med Riksdaler 5 skilling Banco eller wid bötes: 
  brist undergå 10 dagars fängelse wid watten och bröd, samt derefter hållas   
  3ne månader till straffarbete
 
Hon är dömd till böter. Om hon inte hade råd att betala böterna, så fick hon sitta av 10 dagar på vatten och bröd, istället. Det låter på formuleringen som de 3 månaderna var förutom böterna, men det går att läsa sig till i domboken (det bör vara AIc:7, inte filmad). Hon hade 6 skilling i kontanter när hon togs in ... 

Malmö länsfängelse (M) DIIIaa:18 (1856) Bild 1330 (AID: v446471.b1330, NAD: SE/LLA/10272
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna