ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aldrin, Bror Julius reste till Hamilton, Ontario  (läst 1013 gånger)

2022-12-17, 23:15
läst 1013 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Bror Julius Aldrin f.18810108 Stora Tuna, är min mans farfar. Han emigrerade i april 1923 till Hamilton, Ontario i Kanada. Här finns han med på fartyget Balder: Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:109 (1923) Bild 3770 / sid 749
Hemma i Sverige hade han 2 döttrar som han lämnade hos sin mor. Hur det kommer sig att han åkte kommer vi nog aldrig få veta, men jag skulle behöva hjälp att finna honom i Kanada. Han stannar där i ca 3 år. Vart bodde han? Vad gjorde han där? Han anländer Borlänge och Sverige i augusti 1926, var han han varit?
Hur kan man få fram mer om hans besök i Kanada?


Hälsningar Johanna


2022-12-18, 16:14
Svar #2

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Bror Julius Aldrin f.18810108 Stora Tuna, är min mans farfar. Han emigrerade i april 1923 till Hamilton, Ontario i Kanada. Här finns han med på fartyget Balder: Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:109 (1923) Bild 3770 / sid 749
Hemma i Sverige hade han 2 döttrar som han lämnade hos sin mor. Hur det kommer sig att han åkte kommer vi nog aldrig få veta, men jag skulle behöva hjälp att finna honom i Kanada. Han stannar där i ca 3 år. Vart bodde han? Vad gjorde han där? Han anländer Borlänge och Sverige i augusti 1926, var han han varit?
Hur kan man få fram mer om hans besök i Kanada?


Hälsningar Johanna

Hej Johanna.
Da han ikke vil optræde i nogle Canadiske folketællinger er dette nok det eneste vi kan finde....

Canadian Immigration Archive.
Ocean Arrivals, Form 30A, 1919-1924.
April 1923. Hamilton, Ontario.
Name: Julius Aldrin.
Age: 42 years.
Occupation: Farm labourer.
Destined to: Friend, Charley Carlson. 52 1st Avenue Hamilton.
Nearest relative: Mother = Maria Aldrin. Porsaa, Borlänge. 
Kilde (go to page 2185): https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/mass-digitized-archives/ocean-arrivals/Pages/item.aspx?EntryName=Aitken%2c+Amy+-+Allan%2c+Agnes&PageId=3006498

Der er således navnet på en ven, som vi må formode han har boet hos i hvert fald i perioden lige efter hans ankomst til Canada.

mvh
Niels

2022-12-18, 16:21
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Jo, denna information finns redan i de länkade sidorna.

2022-12-18, 17:52
Svar #4

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Tack Niels för ditt svar och informationen. Ja, man får anta att han stannade hos sin kompis den tiden han var där, men jag är nyfiken och önskar att det finns något mer man kunde hitta :)


Kristina, jag vet att han diskuteras i andra trådar då jag själv skrivit i dem. Eftersom han är en nära släkting och detta är något jag undrar mkt över så ville jag ge det en chans till. Har bilder som kan vara därifrån och det hade varit kul om man kunde finna personerna eller platserna som är med.
Men då vet jag hur det ligger till


Mvh Johanna






2022-12-19, 09:25
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Det blir lite rörigt när du startar en ny tråd varje gång.

Det betyder också att de som hjälper till här får lägga tid på att ta fram samma information som framkommit tidigare (och som andra lagt ganska mycket tid på då). Det är bättre att ha en tråd med all samlad information så vi kan se om det finns något nytt att söka efter. Det går bra att lägga in en ny post i en gammal tråd om man vill få upp fokus på det igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna