ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnauktioner 1870-talet  (läst 209 gånger)

2022-12-08, 15:42
läst 209 gånger

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil
Jag har släktingar som ackorderades ut som barn av fattigvårdsstyrelsen i Linköping när föräldrarna dött i mitten på 1870-talet, men jag hittar ingenstans i styrelsens handlingar något tecken på att det anordnats någon auktion på barnen. Att de ackorderades ut är ju inte detsamma som att de auktionerades ut. Är det så att barnauktioner inte tillämpades i Linköping, åtminstone inte vid den här tiden? Kanske tillämpade man istället vad man med modernt LOU-språkbruk skulle kalla direktupphandling? Eller är det någon dokumentation som jag missat? Finns det någon dokumentation över barnauktioner i Linköping över huvud taget? Tacksam för svar.

2022-12-13, 15:19
Svar #1

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil
Verkar som om jag inte får något svar på min fråga om barnauktioner här på forumet. Jag har i alla fall hört efter med personer som är mer kunniga än jag i att söka i arkiven. Min hypotes bekräftas: det förekom nog inte barnauktioner i Linköping, åtminstone inte de här årtiondena kring 1875 där jag letat. Antagligen handlade man upp vårdnadshavare på annat sätt. Om någon har info i detta ämne som bekräftar eller vederlägger så är jag fortfarande mycket intresserad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna