ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälsningsarmens Räddningshem.  (läst 2192 gånger)

2001-12-20, 19:01
läst 2192 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Finns det någon som känner till deras verksamhet i Malmö i början av 1900-talet. Vilka fick hjälp där och på vilka grunder? Finns det någonstans man kan få mer upplysningar om de som vistades där? Detta skulle jag vilja veta mer om
Bodil

2001-12-20, 19:49
Svar #1

Karl-Erik Alm

Hej Bodil !
 
Jag sökte på NAD-skivan ( Nationell Arkivdatabas ) på ordet frälsningsarmen,och kom fram till ett arkiv på Malmö Stadsarkiv: Fosterbarnsnämnden i Malmö Signum D1:4 där det nämns Frälsningsarm?ns barnhem årtalen är 1920-1923.
 
Jag rekommenderar Dig att ta kontakt med Malmö Stadsarkiv på telefon 040-105330. Du kommer då direkt till forskarsalens exp. öppet mellan 08.30-15.30 i morgon. Det är ju tre år sedan NAD-skivan uppgifter, arkivet kanske har mer aktuell uppgift.  
 
Mvh/Karl-Erik

2001-12-20, 20:16
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Karl-Erik tack för det tipset,men det har jag också hittat.Det är inte riktigt vad jag söker.
Detta hem måste vara för äldre ungdommar, den flicka jag söker, för att få veta mer om togs in där ca 1913 och då var hon 17 år. Har fått en känsla av att måst ha varit någon form av uppfostringsanstalt men jag skulle vilja veta mer.

2001-12-20, 20:34
Svar #3

Karl-Erik Alm

Hej Bodil !
 
Det finns något om att Malmö Stad hade del i Rya Ungdomshem intill Örkelljunga, om jag minns rätt var det också Håkantorps hem i Malmö. Söker mer på Nad-skivan.
 
Mvh/Karl-Erik

2001-12-20, 21:00
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Frälsningsarméns Räddningshem var (är?) inrättningar för att ta hand om ogifta (blivande) mödrar.
Jag föreslår att du kontaktar Frälsningsarmén för att få mer uppgifter om verksamheten.

2001-12-21, 00:34
Svar #5

Björn Stockman

Hej!
1945 fanns tre räddningshem (Stockholm, Göteborg, Malmö). Varje hem hade plats för 25 skyddslingar, flickor i åldern 15 - 22 år. Räddningshemmets uppgift var att hjälpa flickor som kommit i dåligt sällskap och levt ett sedeslöst liv att få en ny syn på livet och att göra dem till goda och ansvarsfulla medborgare.
Till hemmen kom de dels genom barnavårdsnämnder, dels genom föräldrar och andra anhöriga. Det var inte ovanligt att vilkorligt dömda fick en tillflykt på hemmen. Skyddslingarna sysselsattes med olika slags arbeten. Detta var nödvändigt med tanke på den karaktärsdaning som hemmen önskade ge. Men de avsåg också att utbilda de unga kvinnorna, så att de sedan på ett hederligt sätt kunde livnära sig liksom grundvalen för hemmens ekonomi. Vävnader och handarbeten från hemmen såldes av speciella reseombud vilket också blev den största inkomstkällan till hemmen. Ett stort antal av de som vistats på hemmen kunde komma tillbaka till hem och samhälle som upprättade människor. Hemmen präglades av en god kristen anda vilket också hade en stor betydelse för de unga kvinnorna som vistades där.  
Ett nära samband med räddningshemmen hade mottagningshemmet i Stockholm dit unga flickor fick komma genom barnavårdsnämndens förmedling. En del fick stanna och gå ut i arbete medan andra så fort deras sak hade blivit behandlad blev överförda till slutna hem. Hemmets föreståndarinna besökte i sin egenskap av Frälsningsarm?ns kvinnliga fängelsemissionär fångarna i kvinnofängelsern och försöker också hjälpa frigivna fångar till en ny start i livet.
Malmö Räddningshem - Cathrinehem låg på Lundavägen 20 och ett barnhem Vårlyckan låg på Strandgatan 72, Limhamn. Ett resandehem och Kvinnohärbärge fanns på Hyregatan 3 A. Till dessa hem kom många husvilla och arbetslösa kvinnor och många fick också hjälp med att få arbete. Denna verksamhet blev till stor hjälp för många kvinnor som kom till storstaden från landet.
Frälsningsarm?n första räddningshem var en femrumslägenhet på Surbrunnsgatan 32 i Stockholm och invigdes 14 jan. 1890.
Mellan åren 1891 - 95 hade 521 flickor varit intagna. Av dessa hade 223 fått tjänarinneplats eller annat arbete, 72 återvänt hem till anhöriga, 45 till sjukhus, 152 blivit bortvisade p.g.a dåligt uppförande eller lämnat frivilligt. 29 var ännu kvar vid hemmen 31 dec. 1895.
1897 öppnades Räddningshemmet i Malmö och 1904 i Göteborg.
I anslutning till räddningshemmen började man också med s.k. midnattsmission då kvinnliga frälsningssoldater gick ut två och två vid midnatt för att tala med de prostituerade kvinnorna och samtidigt försöka få dem att börja ett nytt liv.
Catherinehem var namnet på hemmet i Malmö och efter den omläggning av skyddsverksamheten som på statligt direktiv genomfördes på 1940-talet gick även hemmet i Malmö under beteckningen genomgångshem, vilket innebar att flickorna som kom dit var föranstaltade av barnavårdsnämnder, genom polisens försorg eller föräldrarnas uttalade önskan stanna kvar en tid för att sedan överföras till yrkesskola. Här fanns plats för 21 flickor i ålrarna 14 - 20 år. Detta hem fick ett rykte om sig som särskilt framgångsrikt i sin behandling från bl.a barnavårdsmyndigheten.
1958 fick Catherinehems gamla fastighet vid Lundavägen ge vika för en större rondell i samband med motorvägsbygge och flyttade då till en förhyrd fastighet där verksamheten bland problemungdom fortsatte. 1966 övertog Malmö stad fastigheten för andra ändamål.
På dessa räddningshem fanns slumsystrar som verkligen fick arbeta hårt. Det var inte enkelt att handskas med alla problem som kunde dyka upp. Flera flickor fick gömmas för hallickar som ville få flickorna på gatan igen osv.
Men mycket hårt och fast arbete gav resultat och många flickor fick genom sin fostran på ett räddningshem en god fortsättning på sitt liv.
Hälsningar
Björn Stockman

2001-12-21, 08:45
Svar #6

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Björn
Stort Tack för din fina information.  
Jag anade att det var denna typ av verksamhet man hade, men nu vet jag. Det måste ha varit ett enormt arbete man la ner för att hjälpa dessa olycksbarn
Bodil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna