ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elna Larsdottter gift 1806 i N.Åsum?  (läst 103 gånger)

2022-11-27, 16:51
läst 103 gånger

Utloggad Björn Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 18:56
    • Visa profil

Är det någon som har koll på Elna Larsdotters liv som ogift? Elna gifte sig 6/10 1804 i N. Åsum med lumpsamlaren Håkan Svensson född i Lidhult, Småland 1769. Elna och Håkan bosatte sig senare i Kristianstad och Elna uppges då vara född 1772, men någon födelseort anges aldrig. Jag har sökt hennes födelsenotis i AD's register av födda vissa församlingar 1771-1773, men hittar ingen i trakten av N.Åsum. Hittar heller inte henne i mantalslängderna för N. Åsum 1804 och åren närmast före 1804, men hon kan kanske finnas där eftersom jag inte är så bra på att läsa mantalslängder. De närmaste Elna Larsdotter jag hittat är en dotter till ryttaren Lars Ferlund som föddes i Örkened 1771. Lars Ferlund dog 1795 i Glimåkra, men det finns ingen bouppteckning efter honom och en dotter till rusthållaren Lars Trulsson, Brogården, Verum. Efter Trulsson finns det en bouppteckning 1788 och dottern Elna levde då. Det senare är alltså en möjlighet, men kanske inte så troligt att dottern till en rusthållare gifter sig med en lumpsamlare.
Nu har jag ett litet hopp att någon känner till Elna Larsdotters tidiga liv.   

/Björn Magnusson 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna