ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur ska jag hitta sonen  (läst 535 gånger)

2022-11-22, 13:55
läst 535 gånger

Utloggad Lasse Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 22:23
    • Visa profil
Nils Lennartsson f 1892-10-25 i Örebro d. 1966-07-14 var ogift ungkarl hela livet. Jag har följt honom i kyrkböckerna från vaggan till graven. Han växte upp som fosterbarn i Kinkhyttan i Närke. Bodde kvar i Örebrotrakten tills han flyttade till Holmsund där han fanns 1924-1947. Därefter flyttar han till Karlskoga för att 1952 återvända till Kinkhyttan.
Nu har jag hittat släktingar till hans fosterfamilj dit han återflyttade på ålderns höst, som berättar att han talat om att han har en son. Det skall ha varit i Strömsundstrakten och han hade bott tillsammans med mamman något år, men blivit ovän med hennes föräldrar  och därefter flyttat. Sonen skulle enligt uppgift ha adopterats av sina morföräldrar där men jag har ingen aning om namn eller årtal.
Nils har stått i obefintlighetsboken 1913-1916 och 1925-1936 men jag vet att han då bl.a flyttat runt från Orsatrakten som skogsarbetare, rallare, kolare mm. och norrut för att på 1940 talet jobbat mycket i trakten kring Lycksele med bergsprängning. Det berättar han själv i en pärm med anteckningar som jag har ärvt. Han nämner många platser och personer men inget om Strömsund eller någon son. Det finns heller inga uppgifter om detta i hans bouppteckning, men det kanske beror på att sonen blivit adopterad av någon annan.
Något tips om hur man skulle kunna hitta sonen annat än via dna-forskning.


2022-11-22, 14:29
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
I fall som dessa kan man ibland hitta barnet med hjälp av Ancestrys gratisregister över födda i Sverige 1859-1947 (SCB-utdrag). Detta under förutsättning att fadern fanns namngiven i födelseboken då uppgifterna skickades in till SCB. Senare faderskapserkännanden fångar man inte upp den här vägen.
https://www.ancestry.se/search/collections/2262/

2022-12-22, 09:06
Svar #2

Utloggad Lasse Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 22:23
    • Visa profil
Tack Åke för ditt tips. Jag provade men dock utan att hitta något
 Det var ju annars ett smart sätt att söka, men får väl lägga detta åt sidan så länge. Kanske dyker det upp nåt i framtiden i samband med dna-forskningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna