ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan & Clara  (läst 149 gånger)

2022-11-19, 23:42
läst 149 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Försöker ta reda på mer om Johan Enok Olsson (f 9/12-1887) som fick en dotter född 8/9-1914 med Clara Mathilda Blomkvist (f 15/1-1891). De båda föräldrarna dog båda i den legendariska åldern 27, först Johan Enok den 3/5-1915 och sedan Clara Mathilda den 26/9-1918. Deras dotter, Gurli Maria Olsson, föddes den 8/9-1915 i Stockholm. Båda föräldrarna dog i Stockholm, och Johan Enok i Maria, vilket kanske var den församling som de levde i och fick sin dotter innan de dog. Dottern dog långt senare i Bräkne-Hoby, som också var Clara Mathildas hemort, kanske togs hon om hand av någon av Clara Mathildas systrar som var kvar i Bräkne-Hoby.

Jag är riktigt nyfiken på hur ödet för Johan Enok och Clara Mathilda egentligen såg ut, och vad som hände med deras dotter efter deras död. Att båda dör vid 27 års ålder måste väl ändå tyda på ett hårt liv. Jag har en uppgift om att Johan Enok Olsson var metallsvarvare, och var född i Blidö, men saknar ytterligare uppgifter.

Någon som har något mer? Eller som kan hjälpa mig att komma vidare?

2022-11-20, 10:27
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej Ola


Har kollat lite på din fråga och har hittat detta Bräkne-Hoby A11a;3 1910-1919 s 30 bor Gurli Maria som fosterbarn hos sin mormor och morfar där fanns även en moster skulle jag tro som hette Dina. Så hittade jag Gurli Maria i Bärkne-Hoby A11a;6 1920-1930 s 35 Uppgifter från AD


// Ulla:-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna