ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sifferbeteckningar  (läst 846 gånger)

2014-01-06, 16:38
läst 846 gånger

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar vad de siffror som finns i anslutning till kvarter i städerna, står för i hfl, t.ex. Lunds stadsförsamling - Gräset 1-3 och 6-10. Är det en fastighetsbeteckning eller har det något med gatunummer att göra? Om en person bor på Gräset 1-3 bor han/hon då i början av gatan? Kan man på något sätt av de siffrorna räkna ut var personen bodde?
Bor de som står först på sidan på 1-3 och de som står längre ner på 6-10?
 
Kerstin Cewers

2014-01-06, 20:36
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Kerstin!
Siffrorna är tomtnummer. De har ingenting med adressnummer att göra. Ett lågt tomtnummer säger ingenting om vilken ända av gatan det rör sig om. Däremot kan man mycket väl på en karta från tiden se vilken tomt det handlar om. Stadskartor har ofta tomtnumren utsatta, i varje fall om kartan är i större skala. Gräset känner jag inte igen som kvartersnamn i Lund. Vilken stadsdel?

2014-01-07, 09:47
Svar #2

Utloggad Conny Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-06-13, 17:32
    • Visa profil
Hej Kerstin,  
 
det måste vara Gärdet.  
 
Här finns Lunds Bevaringsprogram (sista delen från 1980-tal) med alla kvarter.  
Kanske det ligger vid Korsgatan hörnet Trägårdsgatan, eftersom 11 finns med i  
programmet

2014-01-07, 09:48
Svar #3

Utloggad Conny Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-06-13, 17:32
    • Visa profil

2014-01-07, 19:40
Svar #4

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tack för värdefull information!  
 
Jag skrev tyvärr fel stad - ska vara Gräset i Landskrona. Höll på med bägge städerna samtidigt.
Om det står två sifferbeteckningar överst i en hfl som exempelvis i Landskrona stadsförsamling AIIa:70 s. 234, borde det väl röra sig om olika lägenheter men kanske i samma hus? Sträckte sig huset över flera tomter då? Jag skulle så gärna vilja se det hus de bodde i eftersom det finns en del bilder från det kvarteret.
 
Kerstin Cewers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna