ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Yggesdotter gift med Per Gummesson i Övre Långasjö  (läst 180 gånger)

2022-11-14, 19:12
läst 180 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej
Frågan gäller både Tving och Fridlevstad

Per Gummesson i Övre Långasjö gifte sig med Maria Yggesdotter 1775.
Maria dör 1787 då 36 år gammal. I Tving husförhör AI:1står hon som 5 år yngre än Per, som är född 1745.Skulle innebära 1750.


Jag tror att Maria föddes 1751-01-20 i Dunkamåla, Fridlevstad. Föräldrar Ygge Pålsson och Ingeborg Persdotter.
Ingeborg dör runt 1760 och Ygge flyttar till Hoggamåla och gifter om sig 1761.
Maria finns angiven i Fridlevstad husförhör 1753.

Varken Tving eller Fridlevstads in- och utflyttningsböcker täcker tiden innan 1770.


Finns det någon som kan bekräfta att det är rätt Maria jag har hittat?


Tacksam för all hjälp
Mvh
Claes

2022-11-15, 11:29
Svar #1

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej igen,
har hittat lite mer uppgifter.
Ygge Pålsson antar jag är son till På Yggesson i Jacobstorp,
men finns i Tvingsprästgård när han vigs med Ingeborg Persdotter, Långasjö.
De kommer att bo på Långasjö 19 efter att de gift sig. De finns här i Mantalslängd för 1742 och 1744.
De övertar Harald Torkelssons gård. Han dör 1742 och i bouppteckningen framgår att Ingeborg är dotter till Haralds hustru Märta i ett tidigare äktenskap.
Harald och Märta har en dotter Ingrid som gifter sig 1744 med Måns Carlsson och de övertar gården.
Märta står som Märta Svensdotter i bouppteckningen och att hon tidigare varit gift med en Per.
Haralds första hustru dör 1722 och änklingen Harald gifter sig 1724 med änkan Marta Persdotter ifrån Baggetånga, Fridlevstad.
Jag antar att det är samma Marta/Märta eftersom jag inte hittar någon dödsnotis i Långasjö förrän änkan Märta dör 1746

Här slutar spåren efter Märta. Ska lyfta över frågan i Fridlevstad också.
Hittar inga barn, Ingeborg och Per, födda runt 1720 med fader Per i Fridlevstads Födelsebok CI:3
Det finns flera Per i Baggetånga vid denna tiden men inte som änkling.
Kan de kommit från andra sidan länsgränsen?


Tacksam för all hjälp
Mvh
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna