ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla orts- och vägnamn  (läst 723 gånger)

2007-08-22, 17:45
läst 723 gånger

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Jeg håber at være havnet i det rette forum!
Jeg søger sted- og vejnavne i Skåne som ikke kan findes på f.eks. websitet Eniro.se.
Kan nogen hjælpe mig med at finde kilder på internettet til disse gamle navne. DDSS har jo kortet over gamle sogne, men det er ikke særligt detaljeret og vej -og stednavne angives ej.
Aktuelt søger jeg efter  ovennævnte vej/sted i Helsingborg (1877) og desuden leder jeg efter stedet Ensløf - også i det sydlige Sverige på samme tidspunkt.

2007-08-24, 17:08
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Thomas, Enslöv tror jag det heter idag, och det ligger (enligt ortnamns-CDn) i Halmstads kommun, Halland, ca 0,8 kilometer sydost om Åled.
 
Södra Strandlyckorna är lite svårare, även om jag själv bor i Helsingborg. Det är inte ett kvarter jag kan minnas att jag sett någon gång. Har tittat på de kartor jag har, men hittar det inte där. Det enda ställe jag sett det är i husförhörslängderna och folkräkningarna, och enligt dem så ligger det i Helsingborgs stadsförsamling. Förhoppningsvis finns det någon som bättre känner till det gamla Helsingborg, som kan tala om var det ligger.

2007-08-25, 10:29
Svar #2

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Hej Karin
Mange tak for din oplysning, som gør at jeg kan lede videre efter min forfader Carl fredrik Retzlaff (senere Malmqvist). Det betyder at jeg nu måske kan finde ham i husforhörene....
Venlig hilsen
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna