ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ansedel på engelska  (läst 488 gånger)

2022-11-09, 16:09
läst 488 gånger

Utloggad Helene Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:43
    • Visa profil
Hej! Jag håller på och översätter ansedlar till engelska som ska skickas till en släkting i USA. Ansedlarna har överskriften " Ansedel för ...namn" så jag vill gärna ha med ordet ansedel. Hur översätter man? Andra ord jag funderar över är bostadsort, dräng och piga. Svårt att hitta översättningar på de sistnämnda som visar på vad det var de sysslade med. Dräng skulle ju kunna översättas med farm-worker men att kalla en piga för maid känns fel. Hoppas någon som är duktig på engelska vill hjälpa till.
Mvh Helene



2022-11-09, 23:03
Svar #2

Utloggad Helene Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:43
    • Visa profil
Tack för hjälpen! Dessa kan nog vara användbara. Tyvärr hittade jag inte orden jag sökte den här gången. Ingen som vill göra ett försök att översätta ansedel, dräng, piga och bostadsort till engelska?

2022-11-10, 06:01
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej!


Här kommer ett par förslag:


Ansedel - pedigree chart (så översätter Riksarkivet sin nerladdningsbara ansedel)


Såhär brukar jag själv översätta orden:


Piga - maid
Dräng - farm hand
Bostadsort - place of residence (eller bara 'residence')






Mvh,
Anders

2022-11-10, 06:05
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Vad gäller ansedel skulle du kunna använda ”Biography” eller ”Personal Record”. Exempelvis ”Biography for ……” eller ”Personal record for ……”.
Om det gäller en dräng i betydelsen lantarbetare (och inte ogift bondson) så kan du använda ”Farm hand”. Motsvarigheten för kvinnor var ”maid” eller ”servant”. Mjölkerska heter exempelvis ”milkmaid”.
Bostadsort heter ”Place of residence”. /Hans

2022-11-10, 17:12
Svar #5

Utloggad Helene Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:43
    • Visa profil
Tack båda för fina svar. Det är så värdefullt att kunna få hjälp så här när det hänger upp sig. Jag tror jag väljer att översätta ansedel med personal record. Pedigree chart har jag för mig kan betyda även stamtavla, så det passar inte in så bra i detta sammanhanget. Jag funderade på att använda "place of residence" för bostadsort, men det kändes konstigt att benämna små torpstugor för residens, på svenska har det ju en mer storslagen betydelse. Men vi kör på det!Tack än en gång!Mvh Helene

2022-11-10, 17:56
Svar #6

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Tack båda för fina svar. Det är så värdefullt att kunna få hjälp så här när det hänger upp sig. Jag tror jag väljer att översätta ansedel med personal record. Pedigree chart har jag för mig kan betyda även stamtavla, så det passar inte in så bra i detta sammanhanget. Jag funderade på att använda "place of residence" för bostadsort, men det kändes konstigt att benämna små torpstugor för residens, på svenska har det ju en mer storslagen betydelse. Men vi kör på det!Tack än en gång!Mvh Helene
Ja, tyckte också det lät konstigt med 'pedigree chart' (när jag hör ordet tänker jag mer på själva antavlan än en ansedel, även om en antavla naturligtvis kan finnas med i en ansedel). Hans förslag 'personal record' tycker jag också var bättre!


Gällande 'residence' så kan jag bara inflika att vi på svenska även har ordet residera ('ha sitt residens, vara bosatt') så det behöver inte betyda 'flott boning' så att säga  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna