ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pål Olofsson Lehmoinen f. 1633 og hans hustruer  (läst 147 gånger)

2022-11-07, 09:52
läst 147 gånger

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 00:32
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Jeg søger hjælp i forhold til Pål/Påhl Olofsson Lehmoinen og hans hustruer. Han er søn af Olof Matsson Lehmoinen (Oluff Koo) og Karin Matsdotter og født ca. 1733 (i Rämmen i nogle registreringer).


Det er specielt hans ægteskab eller ægteskaber, som jeg gerne vil have hjælp til at fastlægge.


1. Finneslekter VI, Mulikka, familie 5 m.fl.
Her og flere andre steder er han registreret som gift med nn Steffensdatter Mulikka, datter af stamfader til Mulikka slækten Steffen Pålsen Mulikka, der blev ca. 1600 i Finland. Han er ikke anført her med andre ægteskaber.
I ægteskabet i Finneslekter er der registreret 3 børn født i Skallbäcken: 1. Påhl Påhlsson lehmoinen født ?, 2. Clemmet Påhlsson født ca. 1659 og 3. Tommes Påhlsson Lehmoinen født ca. 1667. Jeg kan finde Clemmet som begravet 8. marts 1741, Askosberget i Hedmark 82 år gammel. I Finneslekter er Tommes anført som død 1737 i Vermund. Jeg kan finde Thomes Olsen som begravet begravet 7. april 1737 i Vermund Aasnæs Finnskog 70 år gammel.
2. Oluff Koo, den förste nybyggaren i Dalby finnskog af Bjarne Persson
Bjarne Persson har været meget produktiv og skrevet flere bøger med delkvist overlappende oplysninger. I flere af hans bøger har han registreret Olof Matsson (Koo) Lehmoinen og hans efterkommere, og dermed også Pål Olofsson Lehmoinen.
I den forbindels er bogen Oluff Koo, den förste nybyggaren i Dalby finnskog interessant.
Her anfører Bjarne Persson, at Påhl Olofsson Lehmoinen var gift 3 gange: g1 med ukendt (børnene Pål, Klemet og Olof), g2 med nn Pålsdotter Mulikka (sønnen Tomas), g3 med Marit Davidsdotter Pöntinen (datteren Lisbet). Den sidstnævnte har du i Finneslekter VI registreret i familie 15 som gift med Påhl Påhlsson Lehmoinen, som du har registreret som søn af Påhl Olofsson Lehmoinen og ? Steffensdatter Mulikka (familie 5).


Der er delvist sammenfald mellem de 2 anførte registreringer; men der er også væsentlige forskelle. Bjarne Persson og Solør Slektshistorielag v. Magne Ivar Mellem er bestemt ikke enige. Kan nogen udrede dette og skabe mere klarhed? Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at "klarhed" sjældent forekommer entydigt i slægtsforskning i 17ende og 18ende århundrede, hvor der er lagt mellem de sikre kilder.  ;)


Hilsen Ole Thyge Plannthin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna