ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DVD- eller CD-skivor för långtidslagring  (läst 583 gånger)

2022-11-03, 17:56
läst 583 gånger

Utloggad Hans Beskow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 17:32
    • Visa profil
Jag har sett en rekommendation att lagra arkivmaterial på DVD- eller CD-skivor som har 100 års hållbarhet.
Som exempel anges Delkin Archival Gold, som finns som både CD-R och DVD-R.
Men det verkar som att just dessa inte längre säljs. I stället hittar jag DVD-R från Verbatim, märkta "Archival Grade".
50 skivor för USD 75, det blir ca 16 kr/skiva (+frakt och ev tull), det känns som ett högst rimligt pris.
Är det någon här som har erfarenhet av CD eller DVD med extra lång livstid?
Hans Beskow
hansbeskow@telia.com
0706762002

2022-11-04, 10:43
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1525
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:11
    • Visa profil
Hej Hans!

Tänk också på att arkivera lite hårdvara som kan läsa CD/DVD. Det är inte säkert att någon hårdvara finns på marknaden - i vart fall till rimlig kostnad - om ens 20 år, så det lär behövas.

Det är inte heller fel att skapa image-filer av skivorna att använda som en hårdvaruoberoende backup.

/Paul

2022-11-04, 11:24
Svar #2

Utloggad Hans Beskow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 17:32
    • Visa profil
Hej Paul !

Jag håller med om att hårdvaran för att läsa DVD också kommer att bli ett problem på sikt.
Här får man själv se till att följa med i tiden och löpande föra över sitt släktarkiv till moderna lagringsformat.
Ett sätt att se på saken är att DVD-skivor med speciellt lång fysisk beständighet inte alls är relevant,
eftersom man ändå kommer att behöva lagra om arkivet till något nytt format innan själva DVD-skivan hinner bli dålig.
Men jag kanske dör om ett år och sedan kanske mitt arkiv hamnar hos någon som inte tar tag i det
förrän denne har blivit pensionär, och då vore det väldigt bra om DVD-skivorna i alla fall inte är fysiskt slut.
Så ett steg (av flera) för att säkra mitt arkiv tycker jag är att se till att använda långlivade DVD-skivor.
Mitt huvudproblem är att försöka förstå vilka produktmärkningar, som t ex "long-life" och "archival grade",
som faktiskt betyder något, och vilka som bara är "marketing mumbo jumbo".
Priset är ju ett riktmärke. Dyrare är ofta bättre. Men inte alltid.
Hans Beskow
hansbeskow@telia.com
0706762002

2022-11-04, 11:46
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:05
    • Visa profil
Kanske av intresse:
https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

Knappast något lagringsmedia är 100 % framtidssäkrat, inte heller molnlagring. Hellre än DVD skulle jag nog föredra att lagra på en extern hårddisk av god kvalitet - för extra gardering kanske till och med på två.

Sedan är det ju inte bara hårdvara utan även mjukvara som kan försvinna, vilket gör att vissa filformat kan bli otillgängliga eller i vart fall svårtillgängliga.

Absolut säkrast för långsiktigt sparande är naturligtvis att skapa en arkivkopia genom utskrift på arkivbeständigt papper med arkivbeständig färg som sedan förvaras under goda förhållanden. Då är informationen ständigt tillgänglig om det än kan bli tidsödande att föra över den till nya databaser.

2022-11-04, 13:03
Svar #4

Utloggad Hans Beskow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 17:32
    • Visa profil
Tack för en bra länk till Riksarkivets PDF om detta!
Den var informativ och minskade min entusiasm för detta lagringsformat.
Jag håller med dig om att utskrift på arkivbeständigt papper nog är mest framtidssäkert,
även om det blir otympligt med många sidor.
Jag har redan A4-papper märkt med "Svenskt Arkiv" och "Arkivbeständigt".
Och jag har nu sett att Riksarkivet rekommenderar enkelsidiga utskrifter.
Återstår att kolla om bläcket i min bläckstråleskrivare håller måttet.
Jag har tittat i listan från RISE på arkivgodkända produkter:
http://publiccert.extweb.sp.se/sv/Product/List/1107
Det ser ut som att Epson-bläcket i min skrivare (DuraBrite Ultra Ink) är godkänt.
Så jag planerar nu att periodiskt göra utskrifter på arkivbeständigt papper.
Hans Beskow
hansbeskow@telia.com
0706762002

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna