ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Mölla, Källna  (läst 1376 gånger)

2006-04-25, 03:29
läst 1376 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej!
 
I Källna finns på mitten av 1800-talet,ja både tidigare och senare för den delen, en mycket stor gård, som heter Stora Mölla. Jag har besökt platsen för länge sedan och vill minnas att den ligger nära Stidsvig. 1850 var kapten Rosenkvist ägare. Det jag undrar är om där bedrevs någon tillverkning av t.ex.järnvaror? Vattenkraft fanns ju att tillgå och de gamla byggnaderna ser ut som om de tillhört någon slags fabrik.
  Snälla, ge mig ett svar den som kan!
 
M.v.h.
Ann-Marie Gidå

2006-04-25, 21:53
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Marie, den här artikeln i Helsingborgs dagblad kanske kan vara till hjälp.

2006-04-26, 21:25
Svar #2

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Tack Anders !
 
Det var roligt att läsa om Stora Mölla, även om det inte gav mig svaret på min fråga, så jag skickar bollen vidare. Dessutom fick jag ju på köpet tillfälle att läsa en hel del om Klippan och Örkelljunga.Det är inte så ofta jag läser HD, även om jag är född i Hälsingborg.Är numera västgöte sedan mer än 50 år tillbaka.
Nu avvaktar jag nästa rapport om Stora Mölla.
 
M.v.h. Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna